Inwestycja ma być realizowana w systemie „projektuj i buduj". Taki system umożliwia wykonawcy przedsięwzięcia wprowadzanie własnych innowacji, a także zmian do projektu oraz proponowanie innych technologii. Firma budująca trasę będzie mieć wówczas możliwość zastąpienia niektórych rozwiązań projektowych innymi, ale zachowującymi parametry techniczne i jakościowe np. przy zmianie konstrukcji mostu.

Koncepcja programowa dla S61, na którą ogłoszono przetarg, to opracowanie projektowe zawierające wszystkie założenia konieczne do przygotowania projektu budowlanego. Zawiera m.in.: przebieg drogi, liczbę węzłów, konstrukcję obiektów drogowych i inżynierskich. Ponadto rozwiązania dróg obsługujących tereny sąsiednie, odwodnienie oraz wszystkie założenia pozwalające sporządzić kosztorys robót. W rezultacie koncepcja jednoznacznie opisze jak ma wyglądać przyszła droga. Na jej podstawie firma budująca trasę przygotuje dokumentację niezbędną do złożenia wniosku o zezwolenie na realizacje inwestycji drogowej. Trasa S61 będzie biegła od Ostrowi Mazowieckiej przez Łomżę, Stawiski, Szczuczyn, Ełk, Raczki, Suwałki do Budziska i granicy państwa. Obecny przetarg dotyczy 86-kilometrowego fragmentu, który został podzielony na 6 części. Na drugim fragmencie w kierunku granicy są już gotowe krótkie odcinki. To oddana na początku listopada obwodnica Augustowa i odcinek drogi ekspresowej S61 od węzła Raczki do węzła Lotnisko, a także oddana w grudniu ubiegłego roku przeszło 6-kilometrowa obwodnica Stawisk. W końcu 2015 roku samochody mają pojechać 8-kilometrową obwodnicą Szczuczyna. Później oddana zostanie 13-kilometrowa obwodnica Suwałk, na której budowę w połowie listopada GDDKiA ogłosiła przetarg.

Droga ekspresowa S61 stanie się częścią przyszłej trasy międzynarodowej Via Baltica. Ta ostatnia, jako najważniejsza inwestycja drogowa regionu, znalazła się w zawartym z rządem Kontrakcie Terytorialnym województwa podlaskiego na lata 2014-2023. Inwestycja ma ogromne znaczenie dla zwiększenia bezpieczeństwa w bezpośrednim sąsiedztwie dzisiejszej trasy biegnącej do granicy z Litwą. Bardzo duży tranzytowy ruch ciężarówek zagraża pieszym i kierowcom samochodów osobowych. Budowa drogi ekspresowej powinna się znacząco przyczynić do ograniczenia liczby wypadków.