Obwodnica Wielunia to jedna z 11 obwodnic, które znalazły się w specjalnym rządowym programie wartym blisko 5 miliardów złotych. Jego realizacje zaplanowano na lata 2014-2020. Strabag wybuduje ponad 13 km drogi głównej ruchu przyspieszonego o prędkości projektowej 100km/h, w układzie pasów ruchu 2+1, tj. 3 pasy o szerokości 3,5m każdy, dwa w jednym kierunku i jeden w przeciwnym, dodatkowo zostanie wykonanych 11 km dróg dojazdowych i serwisowych.

Dostęp do obwodnicy Wielunia zapewnią trzy węzły: Biała, Raczyn oraz Jodłowiec. Przewiduje się budowę dwóch rond będących elementami węzła Raczyn i po jednym na węzłach Biała i Jodłowiec. Razem z nową drogą powstanie łącznie 20 obiektów mostowych: 2 wiadukty nad obwodnicą, 7 wiaduktów w ciągu drogi w tym 1 przejście dla zwierząt, 3 mosty nad rzeką Pyszną, 2 przejazdy gospodarcze pod obwodnicą oraz 5 innych obiektów zlokalizowanych na węzłach i w ciągu dróg dojazdowych. W ramach kontraktu planuje się także remont istniejącego mostu na węźle Biała.

Obwodnica została zaplanowana w ciągu drogi krajowej nr 8, na terenie dwóch gmin województwa łódzkiego – Wieluń i Czarnożyły. Projekt przygotował Transprojekt Gdański. - Głównym zadaniem trasy będzie przejęcie ruchu tranzytowego, a tym samym zmniejszenie natężenia ruchu w aglomeracji Wielunia i zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców. Równocześnie wyprowadzenie trasy poza miasto pozwoli na podwyższenie jej parametrów i ograniczenie liczby skrzyżowań – informuje rzecznik Strabaga, Ewa Bałdyga.

Za bezpieczeństwo podróżnych odpowiadały będą stalowe bariery ochronne, ponadto ogrodzenie w miejscach migracji zwierzyny oraz oznakowanie poziome i pionowe. Trasa wyposażona zostanie ponadto w infrastrukturę sanitarną, zgodną z wymogami ochrony środowiska. W ramach budowy systemu odwodnienia powstaną m.in. żelbetowe przepusty połączone z przejściami dla małych zwierząt, a elementy planowanego systemu odwodnienia zapobiegać będą negatywnemu oddziaływaniu drogi na środowisko naturalne. W przypadku katastrofy ekologicznej będą zabezpieczeniem przed rozprzestrzenianiem się szkodliwych substancji, natomiast służbom ratowniczym ułatwią ich usuwanie.