Do Gdańska nawet 200 km na godzinę
Do końca 2015 roku linia kolejowa pomiędzy Warszawą a Trójmiastem zostanie wyposażona w systemy sterowania ruchem dostosowane do dużych szybkości pociągów. Dzięki temu ekspresy będą mogły jeździć z prędkością miejscami dochodzącą do nawet 200 kilometrów na godzinę. Przejazd nie tylko skróci się do dwóch i pół godziny, ale będzie także znacznie bezpieczniejszy.
Wzdłuż trasy zostaną zamontowane urządzenia zapewniające bezprzewodowe przekazywanie sygnałów z semaforów do kabiny maszynisty. Na magistrali do Gdańska działają już systemy, które automatycznie wykrywają awarie lokomotyw i wagonów, które mogą zagrażać bezpieczeństwu jazdy. Urządzenia takie działają zdalnie. Przy pełnej prędkości pociągu mierzą bezkontaktowo temperaturę kół i siłę, z jaką koła oddziałują na szyny. Informacje o wszelkich nieprawidłowościach, np. przegrzanych łożyskach, zakleszczonych hamulcach, czy nadmiernym oddziaływaniu dynamicznym pociągu na tory są automatycznie przekazywane do dyżurnych ruchu.
– Te informacje zapewniają nie tylko podwyższenie poziomu bezpieczeństwa. Dzięki nim wydłuża się czas życia infrastruktury kolejowej i zmniejszają koszty utrzymania taboru kolejowego – wyjaśnia Mariusz Buława, prezes Voestalpine Tens, która na zlecenie Polskich Linii Kolejowych montowała systemy bezpieczeństwa na linii Warszawa – Gdynia.
Urządzenia do zdalnego wykrywania awarii taboru są elementem budowy na trasie ze stolicy do Trójmiasta europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS - European Rail Traffic Management System). Jego działanie polega na przekazywaniu za pomocą fal radiowych informacji o sygnałach, które maszynista zobaczy na semaforach dopiero za kilka kilometrów. W ten sposób prowadzący pociąg otrzymuje informację o dozwolonej prędkości na poszczególnych odcinkach trasy, a jeśli ja przekroczy, system automatycznie zacznie wyhamowywać pociąg. Jeśli maszynista nie zauważy sygnału „stój" na semaforze, skład zostanie automatycznie zatrzymany. ERTMS zapewnia również cyfrową, bezprzewodową łączność pomiędzy dyżurnym ruchu a maszynistą oraz cyfrową transmisję danych.