Reklama
Rozwiń
Reklama

Do Gdańska nawet 200 km na godzinę

Do końca 2015 roku linia kolejowa pomiędzy Warszawą a Trójmiastem zostanie wyposażona w systemy sterowania ruchem dostosowane do dużych szybkości pociągów. Dzięki temu ekspresy będą mogły jeździć z prędkością miejscami dochodzącą do nawet 200 kilometrów na godzinę. Przejazd nie tylko skróci się do dwóch i pół godziny, ale będzie także znacznie bezpieczniejszy.

Publikacja: 10.01.2015 15:34

Do Gdańska nawet 200 km na godzinę

Foto: Fotorzepa/Bosiacki Roman

Do Gdańska nawet 200 km na godzinę

Do końca 2015 roku linia kolejowa pomiędzy Warszawą a Trójmiastem zostanie wyposażona w systemy sterowania ruchem dostosowane do dużych szybkości pociągów. Dzięki temu ekspresy będą mogły jeździć z prędkością miejscami dochodzącą do nawet 200 kilometrów na godzinę. Przejazd nie tylko skróci się do dwóch i pół godziny, ale będzie także znacznie bezpieczniejszy.

Wzdłuż trasy zostaną zamontowane urządzenia zapewniające bezprzewodowe przekazywanie sygnałów z semaforów do kabiny maszynisty. Na magistrali do Gdańska działają już systemy, które automatycznie wykrywają awarie lokomotyw i wagonów, które mogą zagrażać bezpieczeństwu jazdy. Urządzenia takie działają zdalnie. Przy pełnej prędkości pociągu mierzą bezkontaktowo temperaturę kół i siłę, z jaką koła oddziałują na szyny. Informacje o wszelkich nieprawidłowościach, np. przegrzanych łożyskach, zakleszczonych hamulcach, czy nadmiernym oddziaływaniu dynamicznym pociągu na tory są automatycznie przekazywane do dyżurnych ruchu.

– Te informacje zapewniają nie tylko podwyższenie poziomu bezpieczeństwa. Dzięki nim wydłuża się czas życia infrastruktury kolejowej i zmniejszają koszty utrzymania taboru kolejowego – wyjaśnia Mariusz Buława, prezes Voestalpine Tens, która na zlecenie Polskich Linii Kolejowych montowała systemy bezpieczeństwa na linii Warszawa – Gdynia.

Urządzenia do zdalnego wykrywania awarii taboru są elementem budowy na trasie ze stolicy do Trójmiasta europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS - European Rail Traffic Management System). Jego działanie polega na przekazywaniu za pomocą fal radiowych informacji o sygnałach, które maszynista zobaczy na semaforach dopiero za kilka kilometrów. W ten sposób prowadzący pociąg otrzymuje informację o dozwolonej prędkości na poszczególnych odcinkach trasy, a jeśli ja przekroczy, system automatycznie zacznie wyhamowywać pociąg. Jeśli maszynista nie zauważy sygnału „stój" na semaforze, skład zostanie automatycznie zatrzymany. ERTMS zapewnia również cyfrową, bezprzewodową łączność pomiędzy dyżurnym ruchu a maszynistą oraz cyfrową transmisję danych.

Reklama
Reklama

Montaż systemu podniesienie poziom bezpieczeństwa ruchu i zwiększy przepustowości linii. Pociągi pasażerskie z Warszawy do Gdyni pojadą na wybranych odcinkach z prędkością powyżej 160 kilometrów na godzinę.

Będzie to ostatni etap realizowanej przez PLK modernizacji magistrali Warszawa – Gdynia z dostosowaniem jej parametrów do standardów międzynarodowych. Inwestycja na 350 kilometrach trasy objęła przebudowę i wymianę 850 km torów wraz z siecią trakcyjną, budowę 150 nowych peronów, a także ponad 600 obiektów inżynieryjnych takich jak wiadukty kolejowe, drogowe oraz przejścia dla pieszych.

Transport
Nowe sankcje Unii i Wielkiej Brytanii uderzają we flotę cieni i robiących biznesy z Rosją
Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama