Reklama

Rekordowy rok dla Heathrow i Gatwick

Dwa największe lotniska Wielkiej Brytanii w 2014 roku obsłużyły rekordowo dużą ilość pasażerów.

Aktualizacja: 13.01.2015 18:25 Publikacja: 13.01.2015 17:30

Samolot podchodzący do lądowania na Heathrow

Samolot podchodzący do lądowania na Heathrow

Foto: Bloomberg

Przez Heathrow przewinęło się 73,4 mln pasażerów, natomiast przez Gatwick - 38 mln osób.

Oba lotniska stawiają na dalszy rozwój i rozbudowę - każde twierdzi, że potrzebuje dodatkowego pasa.

Od 2012 roku rządowa komisja Howarda Daviesa zastanawia się jak rozbudować londyńskie porty lotnicze. Ostateczny raport komisji ma zostać opublikowany dopiero latem 2015 r.

Zarządy obu lotnisk wciąż lobbują na rzecz budowy nowego pasa właśnie na ich lotnisku, a komisja zastanawia się nad trzema wariantami: wydłużeniem jednego z istniejących pasów na Heathrow; budowa nowego, trzeciego pasa na Heathrow lub budowa drugiego pasa na Gatwick. Co najmniej jeden nowy pas startowy musi powstać do 2030 r.

Akceptacji nie zyskał pomysł budowy całkiem nowego lotniska na Isle of Grain w ujściu Tamizy. Pomysłodawcą jego budowy jest obecny burmistrz Londynu Boris Johnson, który początkowo chciał nawet by nowe lotnisko powstało na sztucznej wyspie w ujściu Tamizy. Komisja uznała, że "wyspa Borisa" byłaby zbyt kosztowna.

Reklama
Reklama

Prezes zarządu lotniska Heathrow John Holland-Kaye jako koronny argument za koniecznością powiększenia lotniska podaje przeniesienie się wietnamskich linii lotniczych Vietnam Airlines z Gatwick do Heathrow. - Rozbudowa Heathrow pomoże W.Brytanii w światowym wyścigu gospodarczym - zapewnia Holland-Kaye

Z kolei kierownictwo Gatwick zapewnia, że z rozbudowy tego lotniska skorzystają wszyscy - pasażerowie i biznes.

Przeciwko rozbudowie istniejących lotnisk protestują jednak mieszkańcy oraz burmistrz Johnson. Koronnym argumentem jest hałas, który jest "trudny do zniesienia. Według organizacji HACAN, walczącej o zmniejszenie hałasu na lotnisku Heathrow, z powodu lotniskowego hałasu cierpi ponad 250 tys. okolicznych mieszkańców. Władze lotniska zdecydowały więc, że od 23.30 do 6 rano ograniczono liczbę lotów. Najgłośniejsze samoloty nie mogą lądować ani startować na podlondyńskim lotnisku od 23 do 7 rano.

Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Transport
Linia metra M2 zostanie przedłużona. Trzy nowe stacje w Ursusie
Transport
Huśtawka nastrojów na akcjach PKP Cargo. KNF analizuje transakcje
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Transport
Akcje PKP Cargo gwałtownie tracą na wartości
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama