Reklama

Ruszają miliardowe przetargi na budowę POW

W czwartek otwarcie ofert w przetargu na budowę jednego z odcinków południowej obwodnicy Warszawy. Kolejne nastąpią 19 i 26 stycznia.

Aktualizacja: 13.01.2015 21:25 Publikacja: 13.01.2015 20:28

Ruszają miliardowe przetargi na budowę POW

Foto: Bloomberg

Jedna z kluczowych inwestycji drogowych dekady warta jest około 6,7 mld zł i stanowi najbardziej skomplikowaną część budowy tzw. warszawskiego ringu.

Otwarcie ofert musiałoby zostać przesunięte, gdyby nie wygrana Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podczas rozprawy przed Krajową Izba Odwoławczą, która w miniony piątek rozpatrywała oprotestowanie przez startujące w przetargu firmy budowlane m.in. trzech osobnych terminów na złożenie i otwarcie ofert cenowych dla poszczególnych odcinków obwodnicy.

Trzy inwestycje

Jak ustaliła „Rzeczpospolita", firmy IDS Bud i Salini domagały się przed KIO, by inwestor wyznaczył jeden termin na złożenie ofert cenowych we wszystkich trzech zadaniach na budowę obwodnicy. Argumentowały, że wyznaczenie trzech różnych terminów przyczynia się do „zachwiania uczciwej konkurencji". Proponowane przez GDDKiA trzy terminy zaakceptował Budimex.

Decyzja KIO otwiera drogę do rozpoczęcia przetargów, które już kilkakrotnie były przesuwane na skutek wcześniejszych odwołań do KIO.

Procedurę opóźniła także konieczność udzielenia przez inwestora odpowiedzi na 2,5 tys. pytań zadanych przez firmy chcące budować obwodnicę.

Reklama
Reklama

Otwarcie ofert cenowych na dwa kolejne odcinki warszawskiej obwodnicy nastąpi w najbliższe następujące po sobie poniedziałki: 19 oraz 26 stycznia.

Budowa podzielona została na trzy inwestycje: zadanie A obejmuje drogę od węzła Puławska (bez węzła) do węzła Przyczółkowa (bez węzła) o długości ok. 4,6 km; zadanie B to trasa od węzła Przyczółkowa (z węzłem) do węzła Wał Miedzeszyński (z węzłem) o długości ok. 6,5 km, a zadanie C to szosa od węzła Wał Miedzeszyński (bez węzła) do węzła Lubelska (bez węzła) o długości ok. 7,5 km.

Po jednym odcinku

– W przetargu biorą udział 22 firmy i konsorcja. Każdy z wykonawców może się ubiegać o realizację tylko jednego z trzech zadań. Zgodnie z przyjętym harmonogramem prace mają się zakończyć w drugim kwartale 2019 r. – informuje rzecznik GDDKiA Jan Krynicki.

Najtrudniejszym przedsięwzięciem będzie budowa tunelu pod Ursynowem. Będzie on najdłuższym tunelem w Polsce, zostanie zbudowany metodą odkrywkową. Ma być dwunawowy, co oznacza, że każda z dwóch jezdni będzie przebiegać w osobnym tunelu. Obie jezdnie będą mieć po trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny o szerokości 3,75 m. Tunel poprowadzi drogę ekspresową S2 m.in. pod ulicami Pileckiego, Stryjeńskich, Braci Wagów, al. KEN, Lanciego i Rosoła oraz pod I linią metra. Pod powierzchnię wejdzie między ulicami Indiry Gandhi a Pileckiego, wyjdzie na skarpie za ul. Nowoursynowską.

Budowa warszawskiej obwodnicy obejmuje także przerzucenie mostu przez Wisłę. Trasa będzie mieć ok. 1,5 km długości i 46 m szerokości. W obu kierunkach będą po cztery pasy ruchu, z obu stron został zaplanowany ciąg pieszo-rowerowy. Pod uwagę brane są dwa warianty konstrukcji mostu, jednak oba pozbawione pylonów.

Cała obwodnica Warszawy będzie mieć 82 km długości, 37,5 km już jest gotowe. Do końca przyszłego roku zostanie ukończony  odcinek północny obwodnicy: od ulicy Powązkowskiej do Marek.

Transport
Polskie lotniska najlepsze w Europie. Będzie rekord odprawionych pasażerów
Transport
Największy port zbożowy Rosji sparaliżowany przez dekret Putina
Transport
Tak mało taksówek jeszcze nie było
Transport
Strajk w Air Canada uziemił już setki samolotów. Może potrwać trzy doby
Transport
Największy armator Rosji tonie. To on stworzył flotę cieni
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama