Reklama

A350 zaczął latać z pasażerami

Qatar Airways stał się pierwszym na świecie przewoźnikiem, który zapoczątkował regularne loty najbardziej zaawansowanym technicznie samolotem A350 rzucając wyzwanie Lufthansie w jej macierzystym lotnisku

Publikacja: 15.01.2015 19:44

A350 zaczął latać z pasażerami

Foto: Bloomberg

Niemiecka linia była zaciekłym krytykiem linii z Bliskiego Wschodu, Qatar, Emirates i Etihad, których konkurencja, a także tanich linii przy trudnościach w gospodarce przyczyniły się do dwukrotnego obniżenia przez nią w ubiegłym roku prognozy zysków w 2015 r.

Szybko rosnąca Qatar uruchomiła od 15 stycznia komercyjne loty na trasie Frankfurt-Doha samolotem szerokokadłubowym, który zabiera 36 podróżnych w klasie biznes i 247 w ekonomicznej. Od marca na tej samej trasie będzie latać drugi A350, linia będzie wykonywać dwa loty powrotne dziennie.

- Chcę pokazać mój samolot liniom lotniczym, które sprzeciwiają się mojemu wejściu na ten rynek — oświadczył podczas uroczystości we Frankfurcie prezes Akbar al-Baker zapytany, dlaczego wybrał takie połączenie. — Frankfurt został wybrany jako pierwszy port docelowy, bo jest dla nas absolutnie ważny — dodał.

Qatar zamówił 980 takich samolotów, w tym 38 350-900 i 42 większe 350-1000. W bieżącym roku spodziewa się odebrania 8 sztuk.

Lufthansa używająca mniej sprawne paliwowo A330 na tej trasie zamówiła 25 A350-900, ale ich dostawy zaczną się dopiero w 2016 r.

Reklama
Reklama

- To kwestia zarządzania kosztami, użytkowania sprawnych energetycznie samolotów, inwestowania w produkt premium i wyboru właściwego rynku — stwierdził doradca lotniczy John Strickland, dyrektor w JLS Consulting, zapytany, jak mogą na to zareagować europejskie linie w rodzaju Lufthansy. Jego zdaniem, niemiecka linia ma geograficzną przewagę na pewnych szlakach, między Europą i USA. Europą i Azją.

Al-Baker oświadczył ponadto agencji Reutera, że jego linia ogłosi bardzo niedługo technologię śledzenia lotów samolotów. Branża szuka sposobów poprawy takiej obserwacji od czasu zaginięcia samolotu Malaysian Airlines.

Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama