Zawieszone loty nad Białorusią

Przywódcy Unii Europejskiej podjęli decyzję o zamknięciu przestrzeni powietrznej i lotnisk dla białoruskich linii lotniczych. Zakazali też unijnym przewoźnikom lotów nad Białorusią.

Aktualizacja: 25.05.2021 06:03 Publikacja: 24.05.2021 21:24

Zawieszone loty nad Białorusią

Foto: AFP

Podczas szczytu Rady Europejskiej przywódcy Wspólnoty podjęli decyzję o zakazie przelotów przez przestrzeń powietrzną Unii Europejskiej dla białoruskich linii lotniczych i uniemożliwieniu im dostępu do portów lotniczych na terenie UE.

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) poinformowała wcześniej władze krajów europejskich, że „powinny być świadome zaistniałej sytuacji i przekazać odpowiednie zalecenia swoim liniom lotniczym". Natomiast według nieoficjalnych informacji EASA miała zalecać zamknięcie dla europejskich przewoźników białoruskiej przestrzeni powietrznej.

Wcześniej WizzAir, Austrian Airlines i Air Baltic zmieniły trasy swoich lotów i ominęły terytorium białoruskie. W poniedziałek przelatywały nad nim natomiast rejsy m.in. przewoźników rosyjskich, chińskich, Turkish Airlines, Lufthansy, Singapore Airlines, TUI i Qatar Airways. A także Ryanair.

Litwa z kolei jako pierwsza - od północy z 24 na 25 maja - zamknęła wszystkie swoje lotniska dla samolotów, które będą przylatywały z Białorusi bądź przelatywały przez ten kraj. 

Decyzja Wilna to reakcja na incydent z niedzieli, kiedy białoruskie Migi przechwyciły zarejestrowaną w Polsce maszynę Ryanair Sun lecącą z Aten do Wilna i zmusiły do lądowania w Mińsku, gdzie wyprowadzono z samolotu m.in. białoruskiego opozycjonistę Ramana Pratasiewicza.

Rejs LOT LO707 o godz. 15.15 do Mińska wyleciał praktycznie rozkładowo, z minimalnym opóźnieniem. Ale już w rejsie z Warszawy do Wilna, podczas którego samolot miałby „zawadzić" o terytorium Białorusi, kurs został minimalnie zmieniony i prowadził prosto na Litwę – wynika z informacji na Flightradar.

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) wcześniej poinformowała władze krajów europejskich, że „powinny być świadome zaistniałej sytuacji i przekazać odpowiednie zalecenia swoim liniom lotniczym". Natomiast według nieoficjalnych informacji EASA miała zalecać zamknięcie dla europejskich przewoźników białoruskiej przestrzeni powietrznej – czyli nie mogliby oni przelatywać nad terytorium tego kraju. Jakie ostatecznie będą jednak decyzje? Na razie nie wiadomo, bo wszystko jest w zawieszeniu.

Dla linii lotniczych ominięcie Białorusi nie byłoby dużym problemem, ponieważ, jak wynika z informacji Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP), w okresie między końcem kwietnia a 10 maja 2021 r., czyli już w sezonie letnim, przez Polskę i Białoruś przelatywało średnio 227 samolotów dziennie. – W ruchu północ–południe i wschód–zachód kierowalibyśmy samoloty z terytorium Polski na północ, gdzie jest 57-kilometrowa granica z Litwą, z ominięciem terytorium Białorusi – powiedział „Rzeczpospolitej" Janusz Janiszewski, prezes PAŻP.

Białoruski incydent zaszkodził wizerunkowi Ryanaira, chociaż wiadomo, że przewoźnik nie jest za niego odpowiedzialny i nie miał innego wyjścia, jak wylądować w Mińsku.

– Chodzi mi o empatię. Ale z braku empatii ten przewoźnik akurat jest znany. W pierwszym komunikacie nie wspomniano nawet o białoruskim opozycjoniście. Były to oschłe, typowo korporacyjne oświadczenia. Nie wspomniano o pasażerach, którzy zniknęli z pokładu samolotu, a których wyprowadziły służby białoruskie. Prezes Ryanaira, Michael O'Leary, zreflektował się i zauważył swój błąd w poniedziałek, wtedy już mówił o Pratasiewiczu. Tyle że to było już zbyt późno – uważa ekspert lotniczy Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Podczas szczytu Rady Europejskiej przywódcy Wspólnoty podjęli decyzję o zakazie przelotów przez przestrzeń powietrzną Unii Europejskiej dla białoruskich linii lotniczych i uniemożliwieniu im dostępu do portów lotniczych na terenie UE.

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) poinformowała wcześniej władze krajów europejskich, że „powinny być świadome zaistniałej sytuacji i przekazać odpowiednie zalecenia swoim liniom lotniczym". Natomiast według nieoficjalnych informacji EASA miała zalecać zamknięcie dla europejskich przewoźników białoruskiej przestrzeni powietrznej.

Pozostało 84% artykułu
Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach