OT Logistics kupi udziały w chorwackim porcie w Rijece

Polska firma jest bliska zdobycia przyczółka na Bałkanach – przepustki do europejskiego korytarza transportowego Północ–Południe.

Aktualizacja: 27.07.2015 22:46 Publikacja: 27.07.2015 22:00

OT Logistics wozi barkami towary głównie w Niemczech

OT Logistics wozi barkami towary głównie w Niemczech

Foto: materiały prasowe

Jedna z większych grup logistycznych w Polsce chce zostać współwłaścicielem firmy Luka Rijeka, do której należy chorwacki port w Rijece. OT Logistics zabiega o zakup akcji nowej emisji. Wyniki oferty mogą zostać podane jeszcze w tym tygodniu.

Chorwackie media podają, że inwestorzy zadeklarowali objęcie walorów o łącznej wartości co najmniej 46 mln euro. Firma potrzebuje pieniędzy na realizację inwestycji rozwojowych w porcie. Dziś jej wartość rynkowa wynosi około 35 mln euro.

Jeśli OT Logistics nabędzie akcje, to według chorwackich mediów będzie miał w Luka Rijeka 16–18 proc. udziałów. Kontrolę zachowa chorwacki rząd. Nie wiadomo, czy taki pakiet pozwoli na obsadzenie chociażby jednego członka zarządu lub rady nadzorczej i współdecydowanie o losach firmy.

Polska spółka nie ujawnia, ile udziałów chce mieć w Luka Rijeka, a nawet czy o nie zabiega. – OT Logistics nie komentuje doniesień prasowych – odpowiada w imieniu firmy Piotr Książek z InnerValue Investor Relations.

Według Piotra Nawrockiego, dyrektora działu analiz w Vestor DM, zakup udziałów w chorwackim porcie wydaje się dobrym pomysłem. – Widać, że spółka, po nieudanym przejęciu Lotos Kolej stawia na rozwój usług portowych, które mogą dać jej stabilniejsze i pewniejsze zyski, niż przewozy kolejowe – mówi Nawrocki. Przypomina, że OT Logistics ma duże kompetencje w świadczeniu usług portowych i dotychczas nie przepłacał za tego typu aktywa.

Co więcej, UE mocno wspiera rozwój korytarza transportowego Północ–Południe, którego elementem jest Chorwacja. Również rząd w Zagrzebiu chce, by jego kraj odgrywał istotną rolę w przewozach towarów. – Chodzi zwłaszcza o ładunki trafiające w rejon Morza Śródziemnego przez Kanał Sueski i adresowane do odbiorców w krajach Europy Północnej. Ich rozładunek w Rijece i transport koleją może dać nawet kilka dni oszczędności w stosunku do transportu statkami – twierdzi Nawrocki. Zastrzega, że na szczegółową ocenę ewentualnego zakupu udziałów w chorwackim porcie trzeba poczekać do czasu publikacji oficjalnych i szczegółowych informacji.

OT Logistics największe wpływy uzyskuje ze spedycji i transportu rzecznego. Z usług portowych ma ich stosunkowo mało. Te jednak systematycznie rosną. Grupa jest właścicielem OT Port Świnoujście, jednego z największych i najgłębszych portów masowych na polskim wybrzeżu. Rok temu kupiła Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia. Jest też właścicielem portów rzecznych we Wrocławiu i Opolu.

Silna pozycja OT Logistics nad Bałtykiem powoduje, że do odgrywania istotnej roli w korytarzu Północ–Południe potrzebne jest mu jeszcze zaangażowanie na Bałkanach. Nabycie udziałów w uniwersalnym porcie w Rijece może stanowić dla spółki przyczółek do dalszej ekspansji w tym rejonie Europy.

Atrakcyjność Chorwacji dostrzegło już PKP Cargo, które realizuje połączenia kolejowe w korytarzu Północ–Południe. W marcu firma podpisała z HZ Cargo, chorwackim narodowym przewoźnikiem kolejowym, umowę o współpracy m.in. przy obsłudze dotychczasowych klientów obu firm.

Jedna z większych grup logistycznych w Polsce chce zostać współwłaścicielem firmy Luka Rijeka, do której należy chorwacki port w Rijece. OT Logistics zabiega o zakup akcji nowej emisji. Wyniki oferty mogą zostać podane jeszcze w tym tygodniu.

Chorwackie media podają, że inwestorzy zadeklarowali objęcie walorów o łącznej wartości co najmniej 46 mln euro. Firma potrzebuje pieniędzy na realizację inwestycji rozwojowych w porcie. Dziś jej wartość rynkowa wynosi około 35 mln euro.

Pozostało 85% artykułu
Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach