Na przełomie czerwca i lipca resort infrastruktury i rozwoju ogłosił warty 100 mln zł program spółki PKP PLK, dzięki któremu zwiększą się przepustowość i prędkość jazdy na kilku kluczowych odcinkach towarowych w woj. śląskim. Już wtedy m.in. rozstrzygany był przetarg na rewitalizację jednego z takich miejsc - linii kolejowej nr 62 na odcinku Sosnowiec Dańdówka–Sosnowiec Główny. Wartą 26,2 mln zł umowę z sosnowiecką firmą CTL Service podpisano 10 lipca.
Z tego względu już pod koniec czerwca ogłoszono przerwę w ruchu pociągów na jednotorowym odcinku Sosnowiec Kazimierz–Sosnowiec Dańdówka–Sosnowiec Południowy. To fragment linii, którą Przewozy Regionalne obsługują pociągi osobowe z Katowic przez Olkusz i Sędziszów do Kielc. Przed remontem pociągi zwalniały tam nawet do kilkunastu kilometrów na godzinę.
Od tego czasu na wyłączonym odcinku działa zastępcza komunikacja autobusowa kursująca wzdłuż stacji i przystanków na odcinku Sosnowiec Kazimierz – Katowice, a także bezpośrednio między Kazimierzem i Katowicami (planowo do końca sierpnia). Władze Sosnowca z kolei informują o okresowych nocnych zamknięciach remontowanych przejazdów kolejowych na terenie miasta.
Kolejarze sygnalizują, że w tym przypadku po remoncie ok. 3 km linii, którą jeżdżą pociągi pasażerskie, czas ich przejazdu znacząco się nie zmieni. Jednak dzięki wyremontowaniu tam łącznie ok. 7 km torów, 14 rozjazdów, obiektów inżynieryjnych, urządzeń sterowania ruchem, sieci trakcyjnej oraz dwóch przejazdów kolejowych, poprawi się przepustowość szlaku - ważna dla przewozów towarów.
Podobny efekt mają przynieść inne podobne inwestycje w woj. śląskim – planowane do zakończenia przed jesiennym szczytem przewozowym. Z założenia o ok. połowę poprawią one przepustowość i umożliwią wzrost osiąganych prędkości – zwykle z 20–30 km/h do 50–60 km/h.