– Nowe inwestycje pozwolą na podniesienie prędkości i przepustowości na szlakach oraz umożliwią rozwój transportu towarów – podała w piątek spółka.
Inwestycje w lepszy dostęp do portu Gdańsk będą kosztować 600 mln zł. Jedna z kluczowych inwestycji, na którą czekali portowcy, jest prawie gotowa - nowy most kolejowy przez Martwą Wisłę. Dzięki niemu liczba dojeżdżających do portu pociągów zwiększy się sześciokrotnie, pociągi będą jeździć szybciej, będą mogły wieźć cięższe ładunki. Koszt realizacji zadań związanych z poprawą dostępu do portu Szczecin-Świnoujście sięgnie 640 mln zł. Na poprawę dostępu do portu Gdynia PLK planują przeznaczyć najwięcej - 850 mln zł.
Według Pawła Rydzyńskiego, dyrektora ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR, dojazd pociągów do portu w Gdyni jest utrudniony m.in. przez obciążenie prowadzącej przez aglomerację linii kolejowej ruchem pasażerskim.
- Kolejowi przewoźnicy towarowi od lat sygnalizują, że mało kto chce obsługiwać gdyński port, ze względu na problemy z konstruowaniem rozkładów jazdy – twierdzi Rydzyński.
Sam dostęp do portów to nie wszystko: PLK muszą poprawić parametry techniczno-eksploatacyjne tras towarowych, zwiększyć ich przepustowość oraz zlikwidować ograniczenia prędkości. Trwa obecnie modernizacja linii E 59 na odcinku Wrocław – Szczecin („Nadodrzanka"). Na poprawę odcinków Bytom Odrzański – Głogów oraz Głogów – Rudna Gwizdanów przeznaczono ok. 100 mln zł. Linia należy do kluczowych tras w kraju i stanowi element korytarza transportowego łączącego Skandynawię z południem Europy. Kolejnym ważnym szklakiem, który zostanie wyremontowany jest linia 131, czyli magistralą łączącą Śląsk z Wybrzeżem. Inwestycja umożliwi skierowanie pociągów obsługujących port w Gdyni z ominięciem obciążonego odcinka Gdynia – Gdańsk – Tczew. Realizacja przedsięwzięcia planowana jest jednak dopiero na lata 2018-2022.