Do Gdańska wpłynął statek HHL Fremantle, który przywiózł pierwsze z potężnych suwnic STS do nowo budowanego w obrębie DCT nabrzeża T2. Kolejne przypłyną w przyszłym tygodniu oraz w sierpniu.

Docelowo nowe nabrzeże DCT wyposażone będzie w 5 nowoczesnych suwnic przystosowanych do obsługi największych na świecie statków kontenerowych. Każda z nich będzie mogła przeładowywać do 25 rzędów kontenerów, co docelowo przyniesie możliwość obsługi nawet tych statków, które w tej chwili znajdują się dopiero na etapie projektowym. Dla porównania, statki klasy Triple-E zawijające dziś do terminalu DCT zaprojektowane zostały na 23 rzędy kontenerów licząc od burty do burty statku.

Budowa nowego nabrzeża w DCT rozpoczęła się w styczniu 2015 roku. Od tego czasu wykonawca inwestycji - firma N.V. Besix wykonała już 65 proc. zaplanowanych robót. Przewiduje się, że cała inwestycja zostanie zrealizowana w drugiej połowie tego roku. Wtedy należy się spodziewać pierwszych zawinięć kontenerowych gigantów, które będą przeładowywane przy nowym nabrzeżu. Obecnie terminal DCT uznawany jest za największy pod względem przeładunków terminal kontenerowy na Morzu Bałtyckim. Po zakończeniu trwającej inwestycji, roczna zdolność przeładunkowa terminalu ulegnie podwojeniu do 3 mln TEU, czyli jednostek odpowiadających standardowym kontenerom 20-stopowym. Gdański terminal DCT przeładował w ub. roku prawie 1,09 mln TEU, rok wcześniej było to 1,19 mln TEU, natomiast dwa lata wcześniej – 1,15 mln TEU. Wykorzystanie zwiększonego potencjału będzie w dużej mierze zależeć od podpisania umów z kolejnymi armatorami. W ubiegłym roku DCT rozpoczął obsługę m.in. dwóch czołowych aliansów żeglugowych świata: 2M (Maersk i MSC), oraz G6 (APL, Hyundai Merchant Marine, Mitsui OSK, Hapag-Lloyd, Nippon Yusen Kaisha oraz Orient Overseas Container).

Głównym powodem podjęcia decyzji o rozbudowie DCT Gdańsk i otwarciu drugiego głębokowodnego nabrzeża stał się wzrost zapotrzebowania na bardziej wydajne i ekonomiczne rozwiązania transportowe w regionie Morza Bałtyckiego, zdolne skutecznie konkurować z usługami w portach Europy Północnej. W dalszej perspektywie DCT zamierza jeszcze zwiększyć możliwości przeładunkowe, do nawet 4 mln standardowych kontenerów 20-stopowych w latach 2022-2025. Według Actia Consulting, zapotrzebowanie na kontenery w krajach korzystających z tranzytu towarowego przez Polskę wzrośnie w najbliższych 10 latach nawet przeszło dwukrotnie. Z kolei według prognoz firmy analitycznej Ocean Shipping Consultants, wzrost popytu na kontenery w regionie Bałtyku wyniesie w ciągu najbliższych dziesięciu lat o 129 proc. Natomiast w przypadku Polski ten wzrost będzie jeszcze wyższy i sięgnie prawie 160 proc.