Spółka już rozpoczęła negocjacje z potencjalnymi najemcami powierzchni komercyjnych. Pierwsi zainteresowani najemcy już się zgłaszają. - Obecnie ustalamy wysokość czynszu i stopniowo będziemy podpisywać umowy, jednak najpierw dworzec musi zostać oddany w użytkowanie – informuje rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych Mirosław Siemieniec.
Według przymiarek do nowego rozkładu jazdy, z nowej Łodzi Fabrycznej ma odjeżdżać 28 pociągów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, 35 pociągów PKP Intercity, 46 pociągów Przewozy Regionalne. - Wypracowaliśmy rozwiązania dotyczące wszystkich kwestii taborowych na nowym dworcu. Dzięki temu pasażerowie będą mieli lepszy niż obecnie rozkład jazdy – twierdzi Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego. W 2008 roku z Łodzi Fabrycznej do Warszawy odjeżdżało średnio 38 pociągów dziennie. Teraz będzie to 45 pociągów trzech różnych przewoźników.
Na nowy dworzec wjadą wszystkie typy pociągów PKP Intercity, które obecnie kursują między Łodzią a Warszawą. Na dworcu jest 8 torów, a podziemna stacja umożliwi wjazd składami wagonowymi i manewrowanie lokomotywami. - Dla Polskich Linii Kolejowych priorytetem jest obsługa jak największej liczby pociągów przy zachowaniu niezbędnych zasad bezpieczeństwa – mówi Andrzej Pawłowski, wiceprezes PKP PLK.
Nowy trzypoziomowy dworzec będzie kluczowym elementem nowego centrum Łodzi. Na drugim poziomie, ulokowanym 16,5 metra pod ziemią, znajdzie się stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami. Będzie w stanie odprawić nawet do 200 tys. pasażerów dziennie, 20-krotnie więcej niż obecnie. Inwestycja w tunelu i na dworcu obejmuje montaż 12,5 km torów.
Cały obiekt to trzy hale pokryte 10 tysiącami szklanych i metalowych paneli. Dzięki przeszklonym dachom światło słoneczne będzie docierać na perony znajdujące się ponad 16 metrów pod ziemią. Całkowita powierzchnia płyty w obszarze stacji i parkingu będzie miała powierzchnię ok. 65 tys. metrów kwadratowych. Obecny stan zaawansowania inwestycji przekracza 96 procent, a całość prac ma się zakończyć do końca sierpnia. Budowa pochłonie 1,75 mld złotych. Część kosztów dofinansowywana jest ze środków UE.