Podpisana w Paryżu przez prezesów Farhada Parvaresha i Fabrice Bregiera dotyczy zakupu 46 samolotów z rodziny A320, 38 A330 i 16 A350 o wartości ok. 20 mld dolarów w cenach katalogowych. Dostawy zaczną się na początku 2017 r. Irańczycy zrezygnowali ostatecznie z kupna superjumbo A380, bo lotnisko w Teheranie nie jest dostosowane do obsługi samolotów dwupokładowych.
- Mamy nadzieję, że ten sukces da sygnał światu, iż cele handlowe Iranu i jego partnerów można łatwiej osiągać w ramach współpracy międzynarodowej - stwierdził szef IranAir.
- Nasze globalne porozumienie obejmuje też szkolenie pilotów, zarządzanie operacjami lotniskowymi i ruchem lotniczym. To znaczący etap w modernizacji irańskiego sektora lotnictwa cywilnego - uznał prezes Airbusa.
11 grudnia Iran podpisał w Teheranie z Boeingiem największy kontrakt od 1979 r., dotyczący kupna 80 samolotów o wartości 16,6 mld dolarów, mających zastąpić wysłużone maszyny irańskie. Według irańskiej organizacji lotnictwa cywilnego, kraj ten będzie potrzebować w najbliższej dekadzie 400-500 nowych samolotów.
Oba kontrakty stały się możliwe po wydaniu przez amerykański urząd ds. kontroli aktywów zagranicznych OFAC we wrześniu (dla Boeinga) i listopadzie (dla Airbusa) licencji eksportowych. Są wymagane na produkty zawierające 10 lub więcej procent wsadu technologii amerykańskich.