Iran zadatkował 100 samolotów Airbusa

Narodowy przewoźnik irański IranAir złożył ostatecznie potwierdzone (zadatkowane) zamówienie na 100 samolotów Airbusa

Publikacja: 22.12.2016 16:35

Iran zadatkował 100 samolotów Airbusa

Foto: materiały prasowe

Podpisana w Paryżu przez prezesów Farhada Parvaresha i Fabrice Bregiera dotyczy zakupu 46 samolotów z rodziny A320, 38 A330 i 16 A350 o wartości ok. 20 mld dolarów w cenach katalogowych. Dostawy zaczną się na początku 2017 r. Irańczycy zrezygnowali ostatecznie z kupna superjumbo A380, bo lotnisko w Teheranie nie jest dostosowane do obsługi samolotów dwupokładowych.

- Mamy nadzieję, że ten sukces da sygnał światu, iż cele handlowe Iranu i jego partnerów można łatwiej osiągać w ramach współpracy międzynarodowej - stwierdził szef IranAir.

- Nasze globalne porozumienie obejmuje też szkolenie pilotów, zarządzanie operacjami lotniskowymi i ruchem lotniczym. To znaczący etap w modernizacji irańskiego sektora lotnictwa cywilnego - uznał prezes Airbusa.

11 grudnia Iran podpisał w Teheranie z Boeingiem największy kontrakt od 1979 r., dotyczący kupna 80 samolotów o wartości 16,6 mld dolarów, mających zastąpić wysłużone maszyny irańskie. Według irańskiej organizacji lotnictwa cywilnego, kraj ten będzie potrzebować w najbliższej dekadzie 400-500 nowych samolotów.

Oba kontrakty stały się możliwe po wydaniu przez amerykański urząd ds. kontroli aktywów zagranicznych OFAC we wrześniu (dla Boeinga) i listopadzie (dla Airbusa) licencji eksportowych. Są wymagane na produkty zawierające 10 lub więcej procent wsadu technologii amerykańskich.

Drugą trudnością do pokonania było uzyskanie finansowania na te kontrakty, bo banki międzynarodowe nie kwapiły się do tego przedsięwzięcia obarczonego ryzykiem w razie zmiany stanowiska Waszyngtonu. Iran uzyskał w końcu od firm leasingowych warunki zbliżone do kupna w systemie ratalnym.

Podpisana w Paryżu przez prezesów Farhada Parvaresha i Fabrice Bregiera dotyczy zakupu 46 samolotów z rodziny A320, 38 A330 i 16 A350 o wartości ok. 20 mld dolarów w cenach katalogowych. Dostawy zaczną się na początku 2017 r. Irańczycy zrezygnowali ostatecznie z kupna superjumbo A380, bo lotnisko w Teheranie nie jest dostosowane do obsługi samolotów dwupokładowych.

- Mamy nadzieję, że ten sukces da sygnał światu, iż cele handlowe Iranu i jego partnerów można łatwiej osiągać w ramach współpracy międzynarodowej - stwierdził szef IranAir.

Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił