Reklama

Miliardy złotych na drogowe tunele

Budowy będą kosztowne, ale opłacalne, ze względu na oszczędności, jakie przyniesie usprawnienie korkującego się ruchu.

Aktualizacja: 24.01.2017 07:43 Publikacja: 23.01.2017 18:42

Foto: Fotorzepa/Marta Bogacz

Przybliża się połączenie drogi ekspresowej S3 z czeską trasą szybkiego ruchu D11. W poniedziałek w Hradec Kralove rozmawiali na ten temat minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk oraz minister transportu Czech Dan Tok. Ogłoszenie przetargu na budowę fragmentu pomiędzy Bolkowem a granicą państwa rząd obiecał jeszcze jesienią ubiegłego roku. To jeden z odcinków, na którym mają być budowane tunele.

Jak dotąd takich rozwiązań stosowano na drogach krajowych niewiele. Jednak w najbliższych latach liczba tuneli na głównych trasach, zwłaszcza nowo budowanych drogach ekspresowych, znacząco się zwiększy. – Technologie budowania tuneli są coraz bardziej dostępne. Dzięki temu możemy teraz śmielej decydować o ich realizacji – mówi Jan Krynicki, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Kosztowne budowy

Instytucja ta realizuje obecnie dwie duże inwestycje: tunel pod Ursynowem będący częścią Południowej Obwodnicy Warszawy oraz tunel na południowym fragmencie trasy S7 (czyli popularnej zakopianki), na odcinku Naprawa–Skomielna Biała. Ten pierwszy będzie miał 2,3 km długości i trzy pasy ruchu w każdą stronę z pasem awaryjnym. Ma kosztować 1,3 mld zł. Z kolei 2-kilometrowy tunel na zakopiance będzie nieco tańszy – włoska firma Astaldi zbuduje go za niespełna 970 mln zł. Obie inwestycje będą skomplikowane pod względem technicznym: tunel w Warszawie pobiegnie pod terenem gęsto zabudowanym i pierwszą linią metra, a tunel na zakopiance będzie drążony w skale, pod górą Mały Luboń.

Z kolei na Zachodnim Pomorzu trwa przetarg na budowę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w ciągu drogi krajowej nr 93. W przyszłym roku ma być podpisana umowa z wykonawcą, natomiast zakończenie budowy przewidziane jest na rok 2022.

Planowana jest także budowa tunelu pod korytem Odry, w ciągu zachodniej obwodnicy Szczecina, będącej częścią drogi ekspresowej S6. Jednak dla tego przedsięwzięcia nie ma jeszcze decyzji środowiskowej ani wybranego wariantu, a także zapewnionego finansowania.

Reklama
Reklama

Usprawnią ruch

W województwie śląskim nowe tunele powstaną na drodze S1, biegnącej od Bielska-Białej w kierunku granicy ze Słowacją. Gotowy jest tunel w Lalikach na terenie gminy Milówka, natomiast dwa kolejne powstaną w rejonie Węgierskiej Górki. Pierwszy, przeszło 800-metrowy zostanie wybudowany w masywie Baraniej Góry, drugi o długości blisko kilometra – w masywie Białożyńskiego Gronia. Z kolei na Podkarpaciu cztery tunele wybudowane zostaną na odcinku trasy S19 pomiędzy Rzeszowem a Barwinkiem.

W dalszych planach są kolejne inwestycje. Przykładem może być rozważana budowa tunelu pod Wesołą na wschodniej obwodnicy Warszawy. Jak takie przedsięwzięcia się sprawdzają, świadczy uruchomiony niedawno tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku, który zdecydowanie udrożnił komunikację w tej części miasta. Wcześniej w podobny sposób zlikwidowano gigantyczne korki w Katowicach, gdzie tunelem pod ścisłym centrum miasta poprowadzono drogową trasę średnicową.

Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama