Polski sektor transportu w latach 2004-2013 uzyskał z UE ok. 86 mld zł

Polski sektor transportu w perspektywie finansowej UE na lata 2004-2013 uzyskał dofinansowanie sięgające 86 mld zł - poinformował w czwartek dyrektor departamentu programów infrastrukturalnych w Ministerstwie Rozwoju Jarosław Orliński.

Publikacja: 23.03.2017 10:38

Orliński reprezentował resort rozwoju na posiedzeniu sejmowej podkomisji ds. monitorowania wykorzystania funduszy Unii Europejskiej w zakresie infrastruktury.

"Ponad 20 mld euro tych środków na koniec (perspektywy) mamy przeznaczonych na sektor transportu, to jest prawie 86 mld zł" - powiedział. "To łącznie 385 projektów transportowych. Wartość całkowita tych projektów to prawie 145 mld zł, kwota dofinansowania unijnego - prawie 86 mld zł" - wskazał.

Według niego sektor transportu był też jednym z najważniejszych obszarów Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko", stanowił w nim 71 proc.

Dyrektor przekazał, że POIiŚ powinien być pierwszym polskim programem, który zostanie przekazany do procedury zamknięcia do Komisji Europejskiej w celu uzyskania refundacji.

Powiedział, że jest już poświadczenie i deklaracja wydatków oraz wniosek o płatność końcową. Przygotowywane jest też sprawozdanie końcowe z realizacji programu, które musi przyjąć Komitet Monitorujący.

"Tak się akurat składa, że w piątek mieliśmy ostatnie posiedzenie Komitetu Monitorującego POIiŚ 2007-2013, w ramach którego omawialiśmy też m.in. to sprawozdanie końcowe" - mówił. "To sprawozdanie końcowe musimy do końca marca przekazać Komisji Europejskiej. W zasadzie mogę powiedzieć, że wersję wstępną przekazaliśmy już do KE i na ostatnim posiedzeniu Komitetu dostaliśmy wstępne uwagi. Także wszystko jest na dobrej drodze, aby ten program, jako pierwszy program z polskich programów krajowych, finansowanych z perspektywy 2007-2013, był przekazany do KE (...) i był następnie rozliczony" - wyjaśnił.

Podkreślił, że stronie polskiej zależy na jak najszybszym rozliczeniu programu i uzyskaniu zwrotu środków do budżetu.

Wskazał też, że dokument z audytu programu też już jest na etapie końcowym i wkrótce powinien zostać przekazany do KE.

"Wszystko wskazuje na to, że ten program powinien być pierwszym programem polskim, który zostanie przekazany do procedury zamknięcia Komisji Europejskiej, po to żebyśmy mogli uzyskać refundację" - dodał.

Transport
Spór o megalotnisko rozkręca się. Czy projekt został zablokowany?
Transport
Zagłuszanie sygnału GPS - poważny problem dla lotnictwa
Transport
Bruksela przywołuje do porządku 20 linii lotniczych. Chodzi o „greenwashing”
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności