Upiększają Polskę

– Bez pieniędzy z Unii też byśmy realizowali projekty turystyczne, ale te finanse pozwalają spełnić marzenia, że zrobimy coś ponadprzeciętnego – mówi Andrzej Szoszkiewicz, prezes Smartlink. Jego firma przeprowadziła pierwszy konkurs „Polska pięknieje”

Publikacja: 25.08.2008 17:52

Upiększają Polskę

Foto: Smartlink

Do zeszłorocznego konkursu zgłoszono różne przedsięwzięcia turystyczne zrealizowane w Polsce za pieniądze z Unii. – Konkurs to najlepsza forma, by w praktyce zobaczyć, jak wykorzystano pieniądze z Unii na cele turystyczne w Polsce. Zorganizowaliśmy go po to, by wypromować to co najlepsze w turystyce oraz by turyści do tych miejsc właśnie przyjeżdżali – mówi Szoszkiewicz. – W konkursie pokazaliśmy najlepsze inwestycje zrealizowane z unijnych środków. One pozwoliły na wynajęcie najlepszych projektantów wnętrz jak w przypadku jednego z finalistów konkursu klubokawiarni Presso za projekt „Design Alive! żywa galeria designu” w Cieszynie – dodaje.

Presso zwyciężyło w kategorii produkt promocyjny. W uzasadnieniu werdyktu jury napisało: „Na Śląskim Zamku Sztuki i Przedsiębiorczości w Cieszynie zagnieździła się współczesna sztuka użytkowa, nowoczesne wzornictwo przemysłowe. A przy okazji pierwsza w Polsce żywa galeria designu, mieszcząca się w kawiarni w zamkowej oranżerii, a będąca logicznym i – jak sami właściciele mówią – podstępnym dopełnieniem idei Śląskiej Sieci na rzecz Wzornictwa. (...) »Design Alive!« stało się już jedną z atrakcji turystycznych Cieszyna”.

Ewa Trzcionka założyła galerię wraz z mężem. Gdy mówi, ile kosztowało ich przedsięwzięcie, nikt nie chce uwierzyć, że tak mało. – 20 tys. zł z Unii i 6 tys. zł naszych funduszy – śmieje się. – Po roku, odkąd zrealizowaliśmy projekt, mamy cztery razy więcej gości. Każdy może usiąść na stworzonym przez artystów krześle, zjeść z talerzy zaprojektowanych przez polskich projektantów. Mało tego, ponieważ ściany są pokryte łatwo zmywalną farbą, przychodzą do nas całe rodziny, a dzieciaki z pasją mażą po ścianach – dodaje.

Galeria powstała, by zwiedzający zamek mieli kontakt z nowoczesnym polskim designem. – Gdy się zastanawialiśmy , jak z tym trafić do ludzi, wymyśliliśmy galerię w klubokawiarni. W realizacji pomogli nam ludzie z ASP w Krakowie i Katowicach. Oni właśnie dobierali przedmioty, które są w galerii – mówi Trzcionka.

Na początku nikt nie wierzył, że taka galeria zainteresuje ludzi, żaden restaurator nie podjął się współpracy z jej założycielami. W ciągu kilku miesięcy to się zmieniło. Teraz Trzcionkowie wprowadzają nową usługę – zewnętrzny catering. Realizują zamówienia na przyjęcia 20- i 600-osobowe. – Okazało się, że ludzie chcą się bawić z klasą i elegancko. Chcą, by ich przyjęcia wyglądały tak jak u nas. Restauratorzy wiedzą, jak przyrządzić potrawy, a my, jak je podać – dodaje.

Organizatorzy konkursu „Polska pięknieje” docenili też inne wyjątkowe projekty z całej Polski. W kategorii zabytek nagrodę główną przyznano dla miasta Wejherowo za projekt: „Zachowanie i udostępnianie dziedzictwa Pomorza poprzez utworzenie parku kulturowego w Wejherowie”. Projekt utworzenia parku kulturowego w Wejherowie obejmuje otwarcie w ratuszu punktu informacji turystycznej i stałej ekspozycji dotyczącej historii miasta i okolicy w muzeum. Najważniejszą częścią projektu jest gruntowna renowacja kalwarii, jednej z najstarszych w Polsce (jej budowę rozpoczęto w roku 1649) i stanowiącej główną atrakcję turystyczną miasta.

W kategorii rewitalizacja nagrodę główną przyznano dla gminy Tczew za projekt „Centrum Wystawienniczo-Regionalne Dolnej Wisły w Tczewie”. Władze przekształcają Stare Miasto i brzegi Wisły w atrakcyjne tereny rekreacyjne. Tczew to siedziba jedynego w Polsce, otwartego w 1984 r. Muzeum Wisły. Placówka mieściła się w zabytkowym budynku zlokalizowanym w centrum miasta. Od 2007 r., dzięki zrealizowanemu w ciągu roku projektowi, obiekt został zmodernizowany, a muzeum przekształciło się w placówkę o szerszej formule – Centrum Wystawienniczo-Regionalne Dolnej Wisły.

W konkursie zwyciężyły też: Krakowski Zarząd Komunalny i Stowarzyszenie U Siemachy, jako jednostki realizujące projekt oraz Ośrodek Kultury im. C.K. Norwida w Krakowie jako administrator projektu „Utworzenie Ogrodu Doświadczeń im. Stanisława Lema w Krakowie w ramach projektu »Nowa Huta – Nowa Szansa«” (kategoria obiekt turystyczny/gastronomiczny); miasto Kostrzyn nad Odrą za projekt „Baltic Culture and Tourism Route Fortresses – Kulturowo turystyczny szlak twierdz nadbałtyckich“ (kategoria współpraca transgraniczna); Rudnik nad Sanem za projekt „Centrum wikliniarstwa w Rudniku nad Sanem” (kategoria rozwój turystyki na obszarach wiejskich) oraz Regionalny Ośrodek Kultury i Sztuki w Suwałkach za projekt „Wędrówki tradycji – turystyka kulturowa euroregionu Niemen” (kategoria wydarzenie).

W poprzednich latach z funduszy europejskich na rozwój polskiej turystyki przeznaczono 900 mln zł. Do roku 2013 środków tych ma być kilkakrotnie więcej. Gdzie szukać pieniędzy na budowę hoteli, restauracji albo tras narciarskich? Pieniądze z Unii są dostępne w programach krajowych jak „Innowacyjna gospodarka” albo „Infrastruktura i środowisko”. Najwięcej pieniędzy na projekty turystyczne dostępnych jest jednak w 16 regionalnych programach operacyjnych. Jeśli ktoś ma pomysł na swoje przedsięwzięcie, powinien sprawdzić, czy w danym województwie będzie mógł je zrealizować za unijne pieniądze.

Informacje o programach turystycznych można znaleźć na stronach internetowych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego (www.mrr.gov.pl).

Jednym z przykładów wykorzystania środków unijnych jest projekt „Turystyka – wspólna sprawa” realizowany na terenie całej Polski od 2006 r. To pierwszy projekt szkoleniowo-doradczy dla branży turystycznej przygotowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. W jego ramach ponad 100 grup pracuje nad kilkuset produktami turystycznymi. Właściciele i pracownicy zatrudnieni w turystyce mogą wziąć udział w szkoleniach językowych: angielskim, francuskim, niemieckim i rosyjskim.

W szkoleniach może uczestniczyć kadra zarządzająca, jak również pracownicy. Udział w nich weźmie co najmniej 10 tysięcy osób.

Do zeszłorocznego konkursu zgłoszono różne przedsięwzięcia turystyczne zrealizowane w Polsce za pieniądze z Unii. – Konkurs to najlepsza forma, by w praktyce zobaczyć, jak wykorzystano pieniądze z Unii na cele turystyczne w Polsce. Zorganizowaliśmy go po to, by wypromować to co najlepsze w turystyce oraz by turyści do tych miejsc właśnie przyjeżdżali – mówi Szoszkiewicz. – W konkursie pokazaliśmy najlepsze inwestycje zrealizowane z unijnych środków. One pozwoliły na wynajęcie najlepszych projektantów wnętrz jak w przypadku jednego z finalistów konkursu klubokawiarni Presso za projekt „Design Alive! żywa galeria designu” w Cieszynie – dodaje.

Pozostało 88% artykułu
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1024
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Świat
Szwajcaria odnowi schrony nuklearne. Już teraz kraj jest wzorem dla innych
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1023
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1022
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1021