Nosić kurtkę jak Obama

Gigantyczny billboard ze zdjęciem prezydenta USA w kurtce firmy Weatherproof pojawił się na Times Square w Nowym Jorku. To element kampanii reklamowej firmy, która – bez wiedzy Białego Domu – wykorzystała wizerunek Baracka Obamy

Publikacja: 07.01.2010 19:20

billboard ze zdjęciem Baracka Obamy w kurtce firmy Weatherproof

billboard ze zdjęciem Baracka Obamy w kurtce firmy Weatherproof

Foto: AFP

[b]Przeczytaj [link=http://blog.rp.pl/magierowski/2010/01/07/obama-top-model/" "target=_blank]komentarz Marka Magierowskiego[/link][/b]

Zdjęcie przedstawiające prezydenta na tle Wielkiego Muru w Chinach zrobił fotoreporter agencji AP, ale Weatherproof odkupiło do niego prawa. Firma zrobiła to, gdy w listopadzie ubiegłego roku (Obama był wtedy w Chinach) jej szef zauważył fotografię w gazecie i kurtka, w którą ubrany był prezydent, nagle wydała mu się znajoma. Freddie Stollmack wziął szkło powiększające i był już pewien – na kurtce widniało logo Weatherproof. Wtedy w głowie zrodził mu się pomysł, by zdjęcie wykorzystać w kampanii reklamowej.

Pomysł jednak nie spodobał się w Białym Domu, który natychmiast zapowiedział, że będzie domagał się usunięcia reklamy. – Również za poprzednich prezydentów nie zgadzaliśmy się na używanie ich nazwiska i wizerunku do celów komercyjnych – tłumaczył rzecznik Białego Domu Ben La Bolt.

Firma Weatherproof nie rozumie, o co całe zamieszanie. Tłumaczy, że nie prosiła o pozwolenie, bo przecież na reklamie Obama wcale nie zachwala kurtki i nie zachęca do jej zakupu. Na billboardzie widnieje jedynie napis: „Leader in style”. – To po prostu wspaniale wyglądająca kurtka na wspaniale wyglądającym mężczyźnie – powiedział Stollmack cytowany przez AP. Jego zdaniem Biały Dom powinien raczej pogratulować firmie pomysłu. – Zrobiliśmy to w dobrej wierze – mówił.

Eksperci cytowani przez amerykańskie media zauważają jednak, że co prawda poprzedni prezydenci też nie chcieli, by w reklamach wykorzystywano ich wizerunek, ale tak naprawdę nie bardzo musieli przeciwko temu protestować, bo raczej nikt ich nie wykorzystywał. Sytuacja drastycznie zmieniła się wraz z nastaniem czasu Obamów. – Nie pamiętam, by poprzedni prezydenci byli wykorzystywani w ten sposób – mówił agencji AP Dudley Blossom z Lim College na Manhattanie.

Tymczasem wizerunek państwa Obamów zaczyna wykorzystywać coraz więcej firm. Nawet zegarek Jorg Gray 6500 Series Chronograph, który Barack Obama zakłada również przy najważniejszych okazjach, już jest reklamowany jako zegarek prezydencki.

Niedawno bohaterką reklamy była też żona prezydenta. Bez jej zgody wykorzystała ją organizacja broniąca praw zwierząt People for the Ethical Treatment of Animals, która zorganizowała kampanię przeciwko noszeniu futer. Michelle Obama pojawiła się na wspólnym zdjęciu razem z trzema celebrytkami, m.in. Oprah Winfrey, które można było oglądać na przykład w metrze w Waszyngtonie i kilku magazynach. Szefowa organizacji tłumaczyła, że wykorzystała wizerunek pierwszej damy na podstawie potwierdzenia Białego Domu, że nie nosi ona futer.

Już rok temu – w ramach własnej kampanii reklamowej – Gabinet Owalny urządzała swoimi meblami IKEA. A producent lodów – firma Ben & Jerry’s – nazwał swój najnowszy produkt Yes Pecan (od „Yes, we can” – hasła Obamy podczas wyborów).

Teraz być może pozostaje czekać na to, aż wizerunek Obamy wykorzysta któryś z fast foodów, gdyż wszyscy w Ameryce wiedzą, że prezydent lubi cheeseburgery. Albo producent Honest Tea, napoju organicznego, który podobno Obama uwielbia i butelkami z nim wypełnia lodówki w Białym Domu.

[b]Przeczytaj [link=http://blog.rp.pl/magierowski/2010/01/07/obama-top-model/" "target=_blank]komentarz Marka Magierowskiego[/link][/b]

Zdjęcie przedstawiające prezydenta na tle Wielkiego Muru w Chinach zrobił fotoreporter agencji AP, ale Weatherproof odkupiło do niego prawa. Firma zrobiła to, gdy w listopadzie ubiegłego roku (Obama był wtedy w Chinach) jej szef zauważył fotografię w gazecie i kurtka, w którą ubrany był prezydent, nagle wydała mu się znajoma. Freddie Stollmack wziął szkło powiększające i był już pewien – na kurtce widniało logo Weatherproof. Wtedy w głowie zrodził mu się pomysł, by zdjęcie wykorzystać w kampanii reklamowej.

Pozostało 80% artykułu
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1024
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Świat
Szwajcaria odnowi schrony nuklearne. Już teraz kraj jest wzorem dla innych
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1023
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1022
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1021