Dzięki umowie offsetowej, zawartej w Lockheed Martin 18 kwietnia 2003 roku, w zamian za kupno 48 maszyn F-16, naszą gospodarkę miały zasilić inwestycje o wartości 7 miliardów dolarów.
NIK ocenia, że jedynie co czwarty z realizowanych projektów przyczynia się do modernizacji gospodarki i restrukturyzacji przedsiębiorstw. Dzieje się tak przez błędy w przygotowaniach do negocjacji umowy oraz zły wybór projektów i zobowiązań.
Jedynie nieliczne projekty zasłużyły na pozytywną ocenę NIK. Są to plany realizowane przez General Motors w Gliwicach, grupę Lotos, PZL Rzeszów i Mesko w Skarżysku-Kamiennej.
W pozostałych 15 projektach nie zrealizowano wszystkich zadeklarowanych i zawartych w umowach zobowiązań. Do słabego wykorzystania offsetu przyczyniła się też zła sytuacja ekonomiczna przedsiębiorstw, zwłaszcza spółek sektora obronnego.
Raport został już przedstawiony w Ministerstwie Gospodarki.