Zawodowi żołnierze otrzymują do uposażenia zasadniczego tzw. dodatek specjalny. Przysługuje on za szczególne właściwości lub warunki pełnienia zawodowej służby.
Zainteresowani skarżą się na kłopoty związane z wypłatą tego składnika ich wynagrodzenia.
Żaden przepis [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=ED6E31C9E390324E4465E8A51C555B37?id=278814]ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych[/link] nie określa, o jakie dokładnie warunki lub właściwości chodzi. Ustawodawca przewidział, że ureguluje to akt wykonawczy. Z tym że art. 80 ust. 6 ustawy ogranicza się do stwierdzenia, iż minister obrony narodowej, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw pracy, określi w drodze rozporządzenia szczegółowe właściwości lub warunki pełnienia zawodowej służby wojskowej uzasadniające przyznanie dodatku specjalnego.
Ustawodawca nie udzielił więc bliższych wskazówek, jakie okoliczności należy uwzględnić, określając w rozporządzeniu te właściwości lub warunki.
Zdaniem rzecznika praw obywatelskich taka konstrukcja upoważnienia ustawowego nie odpowiada wymaganiom art. 92 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=2B8BBE724A62D0722B527D5B6C72618C?id=77990]konstytucji[/link]. Powinno ono bowiem określać organ właściwy do wydania rozporządzenia i zakres spraw przekazanych do uregulowania oraz wytyczne dotyczące treści aktu. Zdaniem rzecznika brakuje tych właśnie wytycznych. W rezultacie należy uznać, że art. 80 ust. 6 ustawy jest niezgodny z art. 92 ust. 1 Konstytucji RP.