Reklama

Zasady gospodarowania nieruchomościami gminnymi

Rada gminy nie ma uprawnień do stanowienia zasad najmu i wydzierżawiania nieruchomości na okres krótszy niż trzy lata.

Publikacja: 10.04.2018 06:40

Zasady gospodarowania nieruchomościami gminnymi

Foto: 123RF

W ustawie o samorządzie gminnym określono wyłączną kompetencję rady gminy przy określaniu zasad gospodarowania nieruchomościami gminnymi. Do właściwości rady gminy należy m.in. podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

- nabywania nieruchomości,

- zbywania nieruchomości,

- obciążania nieruchomości,

- wydzierżawiania i wynajmowania nieruchomości na czas oznaczony dłuższy niż trzy lata lub na czas nieoznaczony,

Reklama
Reklama

- wydzierżawiania i wynajmowania nieruchomości, jeżeli po umowie zawartej na czas oznaczony do trzech lat strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość.

Rada gminy nie może przekraczać ustawowego zakresu tej uchwały. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu uznał, że rada gminy nie ma uprawnień do stanowienia zasad najmu i wydzierżawiania nieruchomości na okres krótszy niż trzy lata (wyrok WSA w Opolu z 7 maja 2015 r., NZS 2015/4/2, LEX). Tak samo przyjąć należy, że nie ma podstawy prawnej, aby w tego typu uchwałach rad gmin określać zasady dotyczące użyczenia nieruchomości. Inaczej jednak sytuacja wygląda z użytkowaniem wieczystym i ograniczonymi prawami rzeczowymi – mieszczą się one w zakresie pojęcia „obciążenia" nieruchomości.

Zgodnie z powyższym, organ stanowiący gminy, jeżeli nałoży na nabywców obowiązek ponoszenia kosztów związanych z wyceną nieruchomości naruszy art. 18 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym poprzez wprowadzenie regulacji wkraczającej w sferę unormowań ustawowych i sferę kompetencji organu wykonawczego gminy (wyrok WSA w Olsztynie z dnia 17 lutego 2015 r., II SA/Ol 1354/14, LEX nr 1653266). Nie można bowiem na poziomie uchwały rady gminy przesądzać o treści przyszłych postanowień umowy sprzedaży nieruchomości. W uchwale nie można również imiennie wskazywać podmiotów uprawnionych np. do nabycia gminnych nieruchomości. Uchwały mają bowiem dotyczyć nieruchomości, a nie ich nabywców.

W gminach zdarzają się sytuacje, kiedy uchwała – odnosząca się do wszystkich gminnych nieruchomości – nie została podjęta. W takiej sytuacji – jak uznał Naczelny Sąd Administracyjny (wyrok z 27 marca 2013 r., I OSK 2614/12, LEX nr 1369001) – rada gminy ma jedynie kompetencje w przedmiocie wyrażania zgody na wymienione konkretne czynności związane z obrotem nieruchomościami w formie indywidualnych uchwał. Jednak nawet w tych indywidualnych uchwałach nie ma kompetencji do określania z kim i na jakich zasadach dana umowa ma zostać zawarta.

—dr Maciej J. Nowak, radca prawny

podstawa prawna: art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 1875 ze zm.)

Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Prawo drogowe
Koniec mandatów za zieloną strzałkę? Ministerstwo szykuje rewolucyjne zmiany
Nieruchomości
Zmiany w spółdzielniach mieszkaniowych. Kolejny zwrot ws. adwokatów i radców
Prawo w Polsce
Dramat warszawskich rodzin. Nawet miesiąc oczekiwania na pogrzeby bliskich
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Prawo w Polsce
Twoje dziecko jest ofiarą hejtu? Sprawdź, jakie kroki prawne możesz podjąć
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama