Reklama
Rozwiń
Reklama

Rząd obiecuje: będzie więcej miejsc do parkowania samochodów

W Sejmie procedowane są przepisy, dzięki którym samorządy zyskają środki na nowe parkingi. Muszą też nauczyć się gospodarować miejscami, które już mają.

Aktualizacja: 25.06.2018 08:49 Publikacja: 25.06.2018 07:58

Rząd obiecuje: będzie więcej miejsc do parkowania samochodów

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Rząd robi wszystko, by zwiększyć rotację aut parkujących w centrach miast. W najbliższym czasie ma się zwiększyć dostępność stanowisk postojowych. Taką obietnicę złożył właśnie na piśmie Marek Chodkiewicz, wiceminister infrastruktury. Stało się to w odpowiedzi na interpelację kilku posłów, którzy powoływali się na skargi od wyborców.

„Polskich miast dotyka problem deficytu miejsc parkingowych, parkingów podziemnych bądź piętrowych i innych rozwiązań ułatwiających życie użytkownikom dróg i chodników" – napisali do ministra Chodkiewicza. Posłowie twierdzili też, że wspomniany problem wzmacnia niski poziom kultury parkowania i – co się z tym wiąże – nieprzestrzeganie przepisów drogowych o prawidłowym postoju i parkowaniu.

Posłowie postulują, by w miastach, na obrzeżach centrów, powstawały parkingi, czy to podziemne, czy budowle parkingowe, dzięki którym będzie można rozładować problem ze znalezieniem miejsc postoju.

Tyle że samorządów na to nie stać. Posłowie zapytali więc wiceministra, czy jest szansa na ich wsparcie. Pytali też, czy jakieś samorządy budowały już parkingi przy udziale środków z budżetu państwa i czy resort dostrzega problem deficytu miejsc parkingowych w miastach w porównaniu z liczbą pojazdów na polskich drogach.

Wiceminister Chodkiewicz zapewnia, że problem zna. Wyjaśnia również posłom, na jakie wsparcie mogą liczyć samorządy.

Reklama
Reklama

Przypomina też, że w Sejmie trwają prace nad zmianami w ustawie o partnerstwie publiczno-prywatnym, które dają samorządom (powyżej 100 tys. mieszkańców) prawo wyznaczania specjalnych śródmiejskich stref płatnego parkowania. Obowiązywałyby w nich wyższe opłaty za postój. Strefy te można będzie wyznaczać w centrum miasta lub dzielnicy, jeżeli zwykła strefa płatnego parkowania nie wystarcza. Pieniądze, które w ten sposób zarobi, gmina będzie musiała w minimum 65 proc. wydać na poprawę transportu publicznego, przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej albo zieleń i zadrzewienia w gminie.

Ministerstwo Infrastruktury uważa też, że jeśli samorząd nie ma pieniędzy na nowe parkingi, musi się nauczyć gospodarować tymi, które już są.

Prawo w Polsce
Zmowa przetargowa Budimexu. Wyrok może utrudnić walkę o kolejne kontrakty
Prawo karne
Zapadł wyrok w sprawie afery SKOK Wołomin. 14 lat więzienia za wypranie blisko 350 mln zł
Praca, Emerytury i renty
Planujesz przejść na emeryturę w 2026 roku? Ekspert ZUS wskazuje dwa najlepsze terminy
Ubezpieczenia i odszkodowania
Sąd Najwyższy: to, że kierowca zapłaci za wypadek, nie zwalnia ubezpieczyciela
Prawo karne
Radosław Baszuk: Jesteśmy przyzwyczajeni do szybkich aresztowań, ale to nie przypadek Ziobry
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama