Zasady i tryb sporządzania oraz zatwierdzania sprawozdań budżetowych określa ustawa o finansach publicznych (ufp). Zgodnie z jej art. 267 ust. 1 pkt 1 zarząd (wójt) jednostki samorządu terytorialnego przedstawia, w terminie do 31 marca roku następującego po roku budżetowym, organowi stanowiącemu (rada, sejmik) sprawozdanie roczne z wykonania budżetu tej jednostki zawierające zestawienie dochodów i wydatków wynikające z zamknięcia rachunków gminy, powiatu czy województwa.
Sprawozdanie to powinno trafić w tym samym terminie do regionalnej izby obrachunkowej.
Zakres informacji
Jak wynika z art. 267 ust. 1 ufp, zarząd (wójt) przedstawia właściwej radzie (sejmikowi) sprawozdanie roczne z wykonania budżetu (art. 267 ust. 1 pkt 1), sprawozdania, o których mowa w art. 265 pkt 2 (realizacja planów finansowych przez samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej i instytucje kultury, dla których organem założycielskim jest samorząd) oraz informację o stanie mienia gminy (powiatu, województwa samorządowego).
Do sprawozdania tego należy dołączyć wykaz jednostek budżetowych prowadzących działalność na podstawie ustawy o systemie oświaty (art. 267 ust. 2 ufp).
– Na podstawie ust. 3 omawianego artykułu można by wnioskować, że do regionalnej izby obrachunkowej trafić powinno jedynie sprawozdanie z wykonania budżetu, o którym mowa w art. 267 ust. 1 pkt 1 ufp. Nic bardziej mylnego – mówi Grażyna Wróblewska, zastępca przewodniczącego Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych. Z ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych wynika bowiem, że do zadań izb należy wydawanie opinii o przedkładanych przez zarząd (wójta) sprawozdaniach z wykonania budżetu wraz z informacjami o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami (uzasadnienie).