Departament Audytu Sektora Finansów Publicznych Ministerstwa Finansów przeprowadził analizę i ocenił, jak i przez kogo był przeprowadzany audyt zewnętrzny od 1 stycznia 2010 roku do 31 grudnia 2011 r. Udział w badaniu wzięło 368 jednostek, w tym 331 jednostek samorządu terytorialnego.
Co do zasady audyt wewnętrzny w jednostce sektora finansów publicznych prowadzić może audytor będący jej pracownikiem. Może nim być również podmiot zewnętrzny, niezatrudniony w jednostce.
– Może to być zarówno osoba fizyczna, jak i osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, a także spółka cywilna, spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna i osoba prawna – wyjaśnia Ministerstwo Finansów.
Możliwość korzystania z usług audytora zewnętrznego umożliwia niewielkim jednostkom prowadzenie audytu wewnętrznego bez konieczności stałego zatrudniania osoby na wyodrębnionym stanowisku pracy. Oznacza to bardziej efektywne wykorzystanie istniejących zasobów kadrowych audytorów wewnętrznych, pozwala także kierownikowi jednostki przeprowadzić specjalistyczny audyt (np. informatyczny) na zamówienie.
W pierwszym roku funkcjonowania nowych przepisów 20 proc. jednostek zobowiązanych do prowadzenia audytu wewnętrznego skorzystało z usług zewnętrznych – wynika z danych Ministerstwa Finansów. – Spośród 1811 jednostek w 2010 r. usługodawca prowadził audyt wewnętrzny w 369 jednostkach.