Rada Suwałk przyjęła program ograniczenia skutków niedożywienia w mieście na lata 2014–2020. Postanowiła, że „jeżeli okres, na jaki przyznano zasiłek celowy, wynosi ponad miesiąc, kwotę świadczenia w wysokości proporcjonalnej dolicza się do dochodu osób i rodzin ubiegających się o inne świadczenia z pomocy społecznej".

Tymczasem, jak zauważył wojewoda podlaski, w art. 8 ust. 4 ustawy o pomocy społecznej zawarty został katalog zamknięty dochodów, których nie uwzględnia się podczas ustalania, czy ubiegający się o świadczenie spełnił kryterium dochodowe.

Jak stwierdził organ nadzoru, regulacje ustawy o pomocy społecznej dotyczące definicji dochodu i sposobu jego obliczania mają charakter norm ius cogens, a więc są normami bezwzględnie wiążącymi. Oznacza to, że Rada Miejska w Suwałkach bezpodstawnie podjęła się czynności modyfikacji katalogu przychodów, na podstawie których ustala się dochód będący podstawą do ustalenia prawa do świadczeń pomocy społecznej – stwierdził wojewoda.

Modyfikacja, jako wysoce dezinformująca, stanowi istotne naruszenie prawa, może bowiem prowadzić do odmiennej czy nawet sprzecznej z intencjami ustawodawcy interpretacji – zauważył organ nadzoru.

sygnatura akt: NK-II.4131.15 .2014.AK