Wojewoda zarządzeniem zastępczym stwierdził wygaśnięcie mandatu radnemu. Wskazał, że ten od dłuższego czasu pełni funkcję dyrektora Powiatowego Zespołu Opieki Zdrowotnej, prowadząc przy tym działalność w budynku stanowiącym własność gminy. W ocenie urzędnika taki stan rzeczy jest sprzeczny z przepisami o samorządzie gminy oraz Ordynacji wyborczej do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw i skutkuje wygaszeniem praw wyborczych.
Wojewoda dalej wyjaśnił, iż budynek jest zajmowany przez PZOZ na podstawie umowy użyczenia, a sam zakład działa na podstawie statutu nadanego przez założyciela, tj. radę powiatu. Oprócz działalności leczniczej jednostka prowadzi wyodrębnioną działalność gospodarczą w zakresie świadczenia odpłatnych usług zdrowotnych, wykonywania odpłatnych badań diagnostycznych dla osób i podmiotów z zewnątrz oraz najmu lokali użytkowych np. na sklepy.
Zgodnie z postanowieniami statutu, w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych może być wykonywana działalność gospodarcza inna niż działalność lecznicza, pod warunkiem, że działalność ta nie jest uciążliwa dla pacjenta i przebiegu leczenia. Zdaniem wojewody, radny jako dyrektor zarządza Powiatowym Zespołem Opieki Zdrowotnej, a zatem również wydzieloną działalnością gospodarczą z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy. W ocenie urzędnika, z uwagi na brak reakcji ze strony gminy, zarządzenie zastępcze było niezbędne.
Nie zgodził się z tym radny, kierując skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi.
Wyjaśnił w niej, iż z treści umowy użyczenia budynku wynika, że biorący jest zobowiązany korzystać z rzeczy zgodnie z jego przeznaczeniem i nie odda przedmiotu użyczenia osobie trzeciej. Ponadto udostępnianie części budynku oraz wszelkie prace remontowe i modernizacyjne wymagają uprzedniego pozyskania zgody użyczającego. Wszystko to wskazuje na fakt, iż radny jako dyrektor Powiatowego Zespołu Opieki Zdrowotnej ma ograniczoną możliwość dysponowania tą nieruchomością.