Uchwałę budżetową podejmuje organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, co do zasady przed rozpoczęciem roku budżetowego, czyli do 31 grudnia roku poprzedniego. Jednak z art. 239 ustawy o finansach publicznych wynika, że w szczególnie uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać wydłużony do 31 stycznia roku, na który budżet jest uchwalany. Dopiero gdy właściwa rada (sejmik) nie podejmie uchwały w tym terminie, budżet gminy (powiatu, województwa samorządowego) jest ustalany przez właściwą regionalną izbę obrachunkową.
Szczególnie ważne przypadki
– Art. 239 ustawy o finansach publicznych wyraża zasadę uprzedniości budżetu, ale w praktyce jej dotrzymanie w odniesieniu do budżetów samorządowych może być trudne – mówi prof. Cezary Kosikowski z Uniwersytetu w Białymstoku. Jego zdaniem jest tak dlatego, że ważne dla tych budżetów rozmiary pomocy finansowej wynikają z postanowień ustawy budżetowej. Ta zaś bardzo rzadko jest uchwalana przez Sejm w takim terminie, który pozwoliłby samorządom na uchwalenie własnych budżetów przed 1 stycznia roku budżetowego.
W efekcie wyjątek od zasady przewidziany w art. 239 ustawy o finansach publicznych staje się regułą. I nie stoi na przeszkodzie temu treść tego artykułu mówiąca, że uchwalenie budżetu gminy (powiatu czy województwa samorządowego) w terminie do 31 stycznia roku budżetowego jest możliwe wówczas, gdy pojawią się szczególnie uzasadnione przypadki.
Stanowisko takie potwierdzają regionalne izby obrachunkowe. Przykładowo w uchwale Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze z 15 września 2010 r. stwierdzono, że skoro ustawodawca nie wskazał (w art. 239 ustawy o finansach publicznych) jakie to rodzaje szczególnie uzasadnionych przypadków mogą uzasadniać uchwalenie budżetu po 1 stycznia roku budżetowego, to tym samym każda sytuacja, w której uchwała budżetowa nie zostanie podjęta do 31 grudnia roku poprzedniego, aktualizuje kompetencję dla rady gminy (powiatu) sejmiku województwa do podjęcia uchwały budżetowej w terminie do 31 stycznia roku budżetowego (uchwała RIO w Zielonej Górze nr 299/2010).
Ustalony przez Izbę
Dopiero wtedy, gdy rada gminy (powiatu) sejmik województwa nie uchwali budżetu na dany rok do 31 stycznia, kompetencja w tym zakresie przechodzi na regionalną izbę obrachunkową. Jak wynika bowiem z treści art. 240 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, w takim przypadku RIO, w terminie do końca lutego roku budżetowego, ustala budżet jednostki samorządu terytorialnego w zakresie zadań własnych oraz zadań zleconych.