Reklama

Przewodniczący rady gminy - czy można przyznać mu dodatkowe kompetencje

Przewodniczący rady gminy organizuje pracę rady i prowadzi jej obrady. W statucie uszczegóławia się jego uprawnienia, ale nie można przyznać mu dodatkowych kompetencji.

Publikacja: 11.12.2018 04:50

Przewodniczący rady gminy - czy można przyznać mu dodatkowe kompetencje

Foto: Fotorzepa, Dominik Pisarek

Radni chcą zastrzec w statucie gminy uprawnienie dla przewodniczącego rady do ustanowienia pełnomocnika, będącego radnym. Czy będzie to zgodne z przepisami?

Nie.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.) rada gminy wybiera ze swego grona przewodniczącego i 1-3 wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym. Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy rady i prowadzenie jej obrad.

Czytaj także: Więcej uprawnień przewodniczącego rady gminy

Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego. W razie nieobecności przewodniczącego i niewyznaczenia wiceprzewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem (art. 19 ust. 2 u.s.g.). Zadania przewodniczącego wynikają zatem z u.s.g. Podkreśla się, że statut nie może nakładać na niego innych obowiązków ani przyznawać mu innych kompetencji (por. np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z 8 marca 2016 r., sygn. III SA/Lu 1366/15, LEX nr 2019187).

Reklama
Reklama

Zgodnie z wyjaśnieniami zawartymi m.in. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 1 sierpnia 2018 r. (sygn. II OSK 1362/18, LEX nr 2535249) art. 19 ust. 2 u.s.g. kształtuje jednoznacznie usługowy charakter funkcji przewodniczącego w stosunku do rady gminy i nie jest dopuszczalna zmiana, a tym bardziej odwrócenie tej relacji w statucie. Rada gminy, jak każdy organ kolegialny, musi mieć przewodniczącego i obraduje pod jego kierownictwem. Przewodniczącego można uznać tylko za organ wewnętrzny rady.

Ani przewodniczący rady, ani jego zastępcy nie są organami gminy. Ich wyłącznym zadaniem jest sprawne organizowanie i prowadzenie prac rady, w tym przewodniczenie jej obradom. Przez organizowanie prac rady należy rozumieć wiele czynności, głównie o charakterze materialno-technicznym, takich jak przygotowywanie projektu sesji, zawiadomienie radnych o miejscu, terminie sesji oraz porządku obrad, przygotowanie dla radnych stosownych dokumentów i innych materiałów itp. W wyroku WSA w Gliwicach z 3 listopada 2008 r. (sygn. IV SA/Gl 396/08, LEX nr 509626) zwrócono uwagę, że przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań tylko wiceprzewodniczącego. Przepisy u.s.g. nie dopuszczają możliwości wykonywania zadań przewodniczącego przez jakiegokolwiek innego radnego poza wiceprzewodniczącymi. Należy także pamiętać, że tylko osoby wskazane w u.s.g. mogą skutecznie podejmować działania związane ze zwoływaniem i prowadzeniem obrad rady gminy. Tylko obrady z udziałem tych osób mogą prowadzić do skutecznego podejmowania legalnych uchwał (rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Małopolskiego z 30 września 2016 r., znak WN-II.4131.1.33.2016, LEX nr 2303471).

Anna Puszkarska, radca prawny

Podstawa prawna: art. 19-20 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU. z 2018 r. poz. 994 ze zm.)

Prawo w Polsce
Karol Nawrocki zawetował kolejną ustawę. „Kojce wielkości miejskich kawalerek”
Nieruchomości
Zapadł wyrok, który otwiera drogę do odszkodowań za stare słupy
Sądy i trybunały
Majątki sędziów nie będą już jawne? TK o sędziowskich oświadczeniach
Praca, Emerytury i renty
Aż cztery zmiany w grudniu 2025. Nowy harmonogram wypłat 800 plus
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Nieruchomości
Wspólnoty i spółdzielnie będą mogły zakazać Airbnb? Jest projekt ustawy
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama