Zobaczmy, jak powinny być ewidencjonowane wpłaty dokonane na rachunek jednostki w tym samym roku budżetowym, w którym zostały poniesione (za refaktury) oraz czy jednostce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o taką samą część podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych, na podstawie których były wystawione refaktury.
Obowiązujące przepisy nie ustalają dla samorządowych jednostek budżetowych możliwości refundacji wydatków. Nie określa tego ani [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=325303]ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych[/link], ani przepisy wykonawcze, wydane co prawda w wykonaniu ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, ale zachowujące swoją moc do czasu wydania nowych przepisów wykonawczych, nie dłużej jednak niż do 31 grudnia 2010 r.
Refundacja wydatków jest natomiast możliwa w przypadku państwowych jednostek budżetowych. W § 19 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=D5D82FD998EBDFA0F0E520624B0AC442?id=182188]rozporządzenia ministra finansów z 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną[/link], ustawodawca ustalił, że uzyskane przez państwowe jednostki budżetowe zwroty wydatków dokonanych w tym samym roku budżetowym, przyjmowane są na rachunki bieżące wydatków i zmniejszają wykonanie wydatków w tym roku budżetowym.
Natomiast uzyskane przez państwowe jednostki budżetowe zwroty wydatków dokonanych w poprzednich latach budżetowych są przyjmowane na rachunki bieżące dochodów i podlegają odprowadzeniu na rachunek budżetu państwa.
[b]Mimo że przepisy te odnoszą się wprost do państwowych jednostek budżetowych, nie oznacza to, że samorządowe jednostki budżetowe nie mogą stosować takich rozwiązań.[/b] Uzależnione to jest jednak od organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, który w podejmowanej uchwale budżetowej zawiera między innymi postanowienia dotyczące wykonywania budżetu.