Reklama

Wspieranie sportu to zadanie gminy

Rady gmin nie muszą wydawać aktów prawnych określających szczegółowe zasady wspierania działalności sportowej

Publikacja: 13.01.2011 03:50

Wspieranie sportu to zadanie gminy

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Tworzenie warunków, w tym organizacyjnych, sprzyjających rozwojowi sportu jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego.

Tak stanowi art. 27 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=360657]ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie[/link], której przepisy weszły w życie 16 października zeszłego roku. Zgodnie z ust. 2 omawianego przepisu organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może określić, w drodze uchwały, warunki i tryb finansowania tego zadania własnego, wskazując sportowy cel publiczny, który jednostka ta zamierza osiągnąć.

Okazuje się jednak, że wspieranie sportu przez gminy, powiaty czy województwa możliwe jest również bez podjęcia uchwał, o których mowa w art. 27 ust. 2 ustawy o sporcie. Stanowisko takie prezentuje chociażby Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie.

W opublikowanym 21 grudnia 2010 r. na stronie internetowej izby komunikacie czytamy, że kluby sportowe niedziałające w celu osiągnięcia zysku powinny być wspierane. Formą takiego wsparcia są dotacje z budżetu gminy, powiatu czy województwa samorządowego. Dotacji tych należy udzielać z zachowaniem zasad określonych w przepisach [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B8E8CF6872173E5741EEB3769AA251D8?id=325303]ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych[/link]. W myśl jej art. 221 ust. 1 i 2 podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać dotacje na cele publiczne związane z wykonywaniem zadań tej jednostki. Zlecanie zadań i udzielanie dotacji takim podmiotom powinno następować zgodnie z przepisami ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (DzU z 2003 r. nr 96, poz. 873 ze zm.).

[b]W konsekwencji, zdaniem Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie, zbędne jest podejmowanie uchwał przez rady gmin (powiatów) czy sejmiki województw określających zasady dotowania takich klubów z powołaniem się na delegację zawartą w art. 27 ust. 2 ustawy o sporcie.[/b] Zasady udzielania takich dotacji zostały już bowiem uregulowane w przepisach powszechnie obowiązujących.

Reklama
Reklama

[i]Podstawa prawna:

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=360657]ustawa z 25 czerwca 2010 r. DzU z 2010 r. nr 127, poz. 857 ze zm.[/link][/i]

Tworzenie warunków, w tym organizacyjnych, sprzyjających rozwojowi sportu jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego.

Tak stanowi art. 27 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=360657]ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie[/link], której przepisy weszły w życie 16 października zeszłego roku. Zgodnie z ust. 2 omawianego przepisu organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może określić, w drodze uchwały, warunki i tryb finansowania tego zadania własnego, wskazując sportowy cel publiczny, który jednostka ta zamierza osiągnąć.

Reklama
Prawnicy
Waldemar Żurek zabrał głos. Przestrzegł niektórych polityków
Prawnicy
Wszystkie wyzwania ministra Waldemara Żurka. Czy znajdzie plan B?
Sądy i trybunały
Małgorzata Manowska: Waldemar Żurek znalazł się na właściwym miejscu
Prawo rodzinne
Krótki żywot tablic alimentacyjnych. Zniknęły ze stron Ministerstwa Sprawiedliwości
Prawo dla Ciebie
Trafiła do domu pomocy społecznej bez swojej zgody. Co orzekł Trybunał?
Reklama
Reklama