Od 19 października 2012 r. za sprawą czekających na wejście w życie przepisów ustawy o drogach publicznych pojazdy o nacisku osi do 11,5 tony będą mogły co do zasady jeździć wszystkimi drogami krajowymi. Jak jednak wyjaśnia resort transportu, nie wszystkie trasy zniosą przejazd ciężkich pojazdów. Stąd konieczność wskazania tras, na których będą mogły jeździć ciężarówki, których nacisk pojedynczej osi wynosi do 10 lub do 8 ton.
Dlatego trwają prace nad nowym rozporządzeniem w sprawie wykazu dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t, oraz wykazu dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t. Przygotowane przez resort zmiany spowodują, że pojazdy o nacisku pojedynczej osi na jezdnię do 11,5 t będą miały do swojego użytku o 728 km więcej dróg. Mniej będzie odcinków, na których dopuszczony zostanie ruch ciężarówek o nacisku osi do 10 ton.
– Niektóre odcinki dróg krajowych zostały przebudowane do wyższych parametrów, a nowe od razu były budowane tak, by możliwy był na nich cięższy transport – mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik ministerstwa.
W praktyce nawet po trasie, na której ustalono limit dla nacisku osi np. do 10 ton, będzie mógł przejechać cięższy pojazd, ale tylko po uzyskaniu zezwolenia na transport ponadnormatywny, które wyda zarządca drogi.
etap legislacyjny: konsultacje międzyresortowe