Wydawałoby się, że droga jednostek samorządu terytorialnego do odzyskiwania podatku naliczonego związanego z inwestycjami będzie coraz prostsza. Do takiego stwierdzenia może skłaniać orzecznictwo sądów administracyjnych rozstrzygające istotne kwestie, w tym m.in.:
- już od dłuższego czasu z orzecznictwa jasno wynika, kto jest podatnikiem VAT, a więc gmina, a nie urząd gminny (por. m.in. wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego – NSA – z 23 marca 2010 r., sygn. I FSK 273/09 lub z 18 listopada 2008, sygn. I FSK 1148/07);
- pozytywne orzeczenia sądów administracyjnych, zgodnie z którymi gminy mają ma prawo odliczyć VAT związany ze zrealizowanymi inwestycjami nieodpłatnie przekazywanymi do użytkowania zakładom budżetowym (wykorzystującym następnie te inwestycje do prowadzenia sprzedaży opodatkowanej) – por. wyrok NSA z 2 września 2014 r. (sygn. I FSK 938/14) oraz inne nieprawomocne wyroki wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA) w podobnych sprawach – m.in. wyrok WSA w Gliwicach z 28 października 2014 r. (sygn. III SA/Gl 651/14) lub wyrok WSA w Poznaniu z 6 listopada 2014 r. (sygn. I SA/Po 484/14);
- podobny wyrok, ale potwierdzający możliwość odliczenia przez gminę podatku VAT związanego z inwestycjami, które zostały następnie nieodpłatnie przekazane do użytkowania jednostce budżetowej, wydał NSA 21 października 2014 r. (sygn. I FSK 1546/13).
Czekając na orzeczenie Trybunału
Ponadto niebawem dowiemy się czy jednostki budżetowe według Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej TSUE lub Trybunał) mogą mieć w Polsce status odrębnego podatnika VAT. Przypomnę, że NSA w grudniu 2013 roku skierował pytanie prejudycjalne do Trybunału dotyczące powyższego zagadnienia. Biorąc pod uwagę, że Trybunał potrzebuje przeciętnie około 18 miesięcy, żeby w trybie prejudycjalnym wydać wyrok, już najprawdopodobniej w pierwszej połowie 2015 r. dowiemy się jak powyższa kwestia zostanie rozstrzygnięta. Rozstrzygnięcie Trybunału powinno znacząco wpłynąć na praktykę organów podatkowych, która to praktyka do tej pory nie zmieniła się w żaden sposób, pomimo wydania 24 czerwca 2013 r. przez NSA uchwały w składzie siedmiu sędziów o sygn. I FPS 1/13 (wynika z niej, że jednostka budżetowa nie może być odrębnym podatnikiem VAT).