Problem
Przedsiębiorcy prowadzącemu detaliczną sprzedaż napojów alkoholowych na podstawie zezwolenia udzielonego przez burmistrza cofnięto zezwolenie w następstwie sprzedaży alkoholu nieletniemu. Transakcja ta została dokonana nie bezpośrednio przez przedsiębiorcę, któremu cofnięto zezwolenie, ale przez jego pracownika. Taka sprzedaż miała miejsce tylko raz. Przedsiębiorca jest zdania, że organ powinien był uprzedzić go, iż nawet jednorazowa sprzedaż alkoholu nieletniemu może doprowadzić do utraty zezwolenia. Czy ma rację?
Co mówią przepisy
Zgodnie z art. 9 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.) organy administracji są obowiązane do należytego i wyczerpującego informowania stron o okolicznościach faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenie ich praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania. Organy czuwają nad tym, aby strony i inne osoby uczestniczące w postępowaniu nie poniosły szkody z powodu nieznajomości prawa, i w tym celu udzielają im niezbędnych wyjaśnień i wskazówek.
Anna Puszkarska, radca prawny
Osoba prowadząca działalność gospodarczą powinna zapoznać się z przepisami regulującymi tę działalność. Przewidziana w art. 9 k.p.a. zasada informowania strony dotyczy toczącego się postępowania, a nie działalności o charakterze informacyjnym przed wszczęciem postępowania w indywidualnej sprawie. Organ nie ma obowiązku informowania strony o powszechnie obowiązujących, opublikowanych aktach prawnych oraz o możliwych konsekwencjach niezastosowania się do konkretnych regulacji.
W orzecznictwie podkreśla się, że już jednorazowe naruszenie bezwzględnego zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim jest wystarczającą przyczyną do zastosowania sankcji w postaci cofnięcia zezwolenia. Ustawodawca nie pozostawił w takiej sytuacji organowi żadnego luzu decyzyjnego, ale nakazał obligatoryjne cofnięcie zezwolenia (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z 3 czerwca 2014 r., sygn. II SA/Op 179/14). Dla ustalenia odpowiedzialności przedsiębiorcy nie ma przy tym znaczenia to, czy dokonał takiej sprzedaży alkoholu osobiście, czy przez swojego pracownika, na którego działanie nie miał wpływu w momencie dokonywania sprzedaży (wyrok WSA w Szczecinie z 26 czerwca 2014 r., sygn. II SA/Sz 199/14).
Zakres obowiązku informacyjnego
W orzecznictwie podkreśla się, że w procedurze administracyjnej nie obowiązuje zasada: nieznajomość prawa szkodzi. Art. 9 k.p.a. jest odwrotnością tej zasady, po to, aby strona nie poniosła szkody z powodu nieznajomości prawa (por. wyrok WSA we Wrocławiu z 7 października 2013 r., sygn. II SA/Wr 497/13). Zawarty w tym przepisie wymóg informowania stron oznacza obowiązek organu udzielania stronie informacji zarówno o przepisach prawa materialnego, jak i procesowego przez cały tok postępowania (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 2 marca 2012 r., sygn. II OSK 2464/10). Organ nie może wykorzystywać błędu strony lub jej nieporadności, nie umożliwiając jej wyjaśnienia wątpliwości istniejących w danej sprawie, ale zobligowany jest do podjęcia wszystkich niezbędnych czynności służących dokładnemu wyjaśnieniu stanu faktycznego i załatwieniu sprawy (wyrok WSA w Warszawie z 4 kwietnia 2014 r., sygn. IV SA/Wa 2988/13).