Wyjątkowo, w sytuacji realizacji zadań bieżących finansowanych ze środków Unii Europejskiej, wykonane wydatki bieżące mogą być wyższe od wykonanych dochodów bieżących. Trzeba jednak pamiętać o tym, że kwota wykonanych wydatków bieżących może być wyższa od wykonanych dochodów bieżących wyłącznie o kwotę środków UE przeznaczonych na realizację zadania. I tylko wtedy, gdy unijne dofinansowanie nie trafiło do gminy w danym roku budżetowym.
Pozytywnej opinii regionalnej izby obrachunkowej nie uzyska też projekt budżetu, w którym planowany wskaźnik obciążenia budżetu obsługą zadłużenia przekroczy dopuszczalny wskaźnik wyliczony zgodnie z art. 243 ustawy o finansach publicznych. Co więcej, niedochowanie tych relacji spowoduje, że jednostka samorządu terytorialnego nie będzie mogła uchwalić budżetu bez opracowania programu naprawczego.
Dochody i wydatki wyodrębnione
Opracowując projekt budżetu, wójt (burmistrz, prezydent miasta) powinien mieć też na uwadze, że istnieje wiele ustaw określających szczególne zasady wykonywania budżetu. Polegają one przede wszystkim na powiązaniu określonego rodzaju dochodu z określonymi wydatkami.
Wśród takich ustaw wymienić można chociażby ustawę o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Zgodnie bowiem z jej treścią dochody z opłaty za zezwolenia na sprzedaż alkoholu oraz z opłat rocznych pobieranych za korzystanie z zezwolenia na handel trunkami gmina może przeznaczyć jedynie na realizację gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, a także programów realizowanych na podstawie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii. Dochody te nie mogą być przeznaczona na inne cele.
Podobnie jest z dochodami, które gmina uzyskuje m.in. z kar i opłat środowiskowych, np. pobieranych w związku z nielegalną (legalną) wycinką drzew lub krzewów. Zgodnie bowiem z art. 403 ustawy – Prawo ochrony środowiska obowiązkiem gminy jest finansowanie ochrony środowiska w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów uzyskana z tych kar i opłat.
Ponadto zgodnie z przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach dochody z pobieranych od właścicieli nieruchomości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina może pokrywać jedynie koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Oznacza to, że dochód ten można przeznaczyć jedynie na pokrycie kosztów związanych z odbiorem, transportem, odzyskiem i unieszkodliwianiem odpadów; tworzeniem i utrzymaniem punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych oraz obsługi administracyjnej systemu. Z pobranych opłat gmina może także wyposażyć nieruchomości w worki lub pojemniki do zbierania odpadów komunalnych oraz zapewnić ich utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.