Niedołączenie przez skarżącego wymaganej liczby odpisów skargi, zgodnie z art. 47 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku – Prawo przed sądami administracyjnymi (dalej p.p.s.a.) jest istotnym brakiem formalnym skargi, o którym mowa w art. 49 § 1 w zw. z art. 57 § 1 p.p.s.a., uniemożliwiającym nadanie skardze prawidłowego biegu, co skutkuje jej odrzuceniem na podstawie art. 58 § 1 pkt 3 p.p.s.a. Takie stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny (dalej NSA) w uchwale z 18 grudnia 2013 roku (sygn. akt I OPS 13/13).
Wniosek prezesa NSA
Powyższa uchwała wyjaśniająca NSA została podjęta z inicjatywy prezesa NSA. Zwrócił się on do powiększonego składu NSA o rozstrzygnięcie następujących kwestii budzących wątpliwości w orzecznictwie NSA: „1. Czy niedołączenie przez stronę wymaganej liczby odpisów skargi i jej załączników, zgodnie z art. 47 § 1 p.p.s.a., jest brakiem istotnym, o którym mowa w art. 49 § 1 p.p.s.a., uniemożliwiającym nadanie skardze prawidłowego biegu, który nie może być usunięty przez sąd sporządzeniem wymaganych odpisów? W wypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie pierwsze: 2. Czy nadesłanie przez stronę wymaganych odpisów skargi po wyznaczonym terminie, w sposób określony w art. 49 § 1 p.p.s.a., ale przed jej odrzuceniem na podstawie art. 58 § 1 pkt 3 p.p.s.a. powoduje, że skarga może otrzymać prawidłowy bieg?".
Rozbieżności w judykaturze
Uzasadniając swoje wystąpienie, prezes NSA wskazał na niejednolite stanowisko NSA odnośnie do kwalifikacji braku formalnego skargi (dotyczy to również skargi kasacyjnej i zażalenia) w postaci niedołączenia przez stronę odpowiedniej liczby jej odpisów. Jedne składy orzekające NSA uważają, iż brak ten ma charakter istotny, i po bezskutecznym upływie terminu do jego uzupełnienia skargę odrzucają (por. m.in. postanowienia NSA: z 16 lutego 2006 roku, sygn. akt II OSK 117/06; z dnia 19 kwietnia 2007 rok, sygn. akt I OSK 1291/11; z 29 grudnia 2011 roku, sygn. akt I OSK 2351/11). Inne stoją na stanowisku, że brak ten jest nieistotny, nie stanowi zatem przeszkody do merytorycznego rozpoznania skargi (por. m.in. postanowienia NSA: z 1 grudnia 2009 roku, sygn. akt II OZ 1046/09; z 8 lipca 2010 roku, sygn. akt I OZ 516/10; z 7 lipca 2011 roku, sygn. akt I OSK 1127/11; z 22 stycznia 2013 roku, sygn. akt II OSK 42/13).
Powyższe rozbieżności zdaniem prezesa NSA wynikają z różnej wykładni art. 49 § 1 p.p.s.a. oraz odmiennego określania stosunku tego przepisu do art. 47 § 1 i art. 58 § 1 pkt 3 p.p.s.a. Niejednorodna praktyka orzecznicza sądów administracyjnych w tym zakresie prowadzi do różnego traktowania podmiotów, które znalazły się w takiej samej sytuacji procesowej. Narusza to konstytucyjną zasadę równości wszystkich wobec prawa (art. 32 ust. 1 Konstytucji RP).
Czy sąd może uzupełniać braki
Prezes NSA zwrócił także uwagę na niezgodność w stanowiskach NSA odnośnie do możliwości samodzielnego wykonania przez sąd kopii brakujących odpisów skargi. Zwolennicy działania sądu za stronę uzasadniają to ekonomiką postępowania, uznając nadmierny rygoryzm sądów odrzucających skargę z tej przyczyny jako przejaw zamykania stronie dostępu do sądu, co narusza podstawowe zasady i swobody obywatelskie (por. postanowienia NSA: z 27 kwietnia 2010 roku, sygn. akt I OSK 657/10; z 22 stycznia 2013 roku, sygn. akt II OSK 42/13, a także uchwała NSA z 13 listopada 2012 roku, sygn. akt II OPS 2/12).