Zamówienia publiczne w trybie z wolnej ręki

Prawo zamówień publicznych wprowadza możliwość udzielenia zamówienia publicznego w trybie z wolnej ręki dla zwycięzcy konkursu. W takim wypadku przesłanki zawarcia umowy powinny być interpretowane restrykcyjnie.

Publikacja: 01.09.2015 02:00

Zamówienia publiczne w trybie z wolnej ręki

Foto: 123RF

Ustawa – Prawo zamówień publicznych (PZP) wprowadza dla zamawiających wiele wymogów, które muszą być spełnione w celu udzielenia zamówienia. Niejednokrotnie, aby przyspieszyć procedurę zakupową lub ją uprościć, zamawiający podejmują decyzję o udzieleniu zamówienia w trybie z wolnej ręki. Ten sposób udzielenia zamówienia, w porównaniu z innymi trybami przewidzianymi w PZP, jest w wielu aspektach zdecydowanie bardziej korzystny dla zamawiających. Podkreślenia wymaga jednak, że udzielenie zamówienia z wolnej ręki jest wyjątkiem od ogólnej reguły udzielania zamówień w trybach konkurencyjnych (np. przetarg nieograniczony lub ograniczony) i przesłanki jego zastosowania powinny być interpretowane ściśle.

Tryb zamówienia z wolnej ręki może być zastosowany między innymi po przeprowadzeniu konkursu, w którym nagrodą jest zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki skierowane do autora wybranej (zwycięskiej) pracy konkursowej. Zakres przedmiotu zamówienia w takim wypadku nie może być określony dowolnie.

Zgodnie z art. 111 ust. 2 PZP przedmiotem zamówienia jest „szczegółowe opracowanie pracy konkursowej". Ustalenie znaczenia pojęcia „szczegółowe opracowanie pracy konkursowej" jest kluczowe dla określenia dopuszczalnego zakresu zamówienia. W tej kwestii pomocne może być uzasadnienie uchwały Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) z 8 maja 2015 r. (KIO/KD 26/15). Z praktycznego punktu widzenia szczególnie istotny wydaje się fragment uchwały, w którym KIO zwróciła uwagę, że niezgodność z przepisami PZP ma miejsce, gdy przedmiotem zamówienia objęto nie tylko uszczegółowienie pracy konkursowej, ale także elementy techniczne i wykonawcze.

W sprawie będącej przedmiotem omawianej uchwały KIO wykonawca (zwycięzca konkursu na przeprowadzenie kampanii wirusowej) został zobowiązany między innymi do: zakupu mediów wraz z nośnikami, realizacji kampanii (produkcja, postprodukcja, obsługa techniczna, emisja) oraz przygotowania raportu z realizacji kampanii. KIO uznała, że zamówienie zostało udzielone niezgodnie z przepisami PZP, gdyż powyższe prace nie stanowiły uszczegółowienia pracy konkursowej.

Uzasadniając powyższe, KIO podzieliła pogląd wyrażony w tej sprawie przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w ramach prowadzonej kontroli i stwierdziła, że w zakres zamówienia wchodzą usługi oraz dostawy, które nie stanowią opracowania zamysłu twórczego, koncepcji przedstawionej w pracy konkursowej, lecz jej materializację.

Komentarz eksperta

Piotr Olkowski, adwokat DLA Piper Wiater sp.k.

Komentowana uchwała jest zgodna z dotychczasową linią orzeczniczą KIO. Podobnie KIO orzekła w uchwale z 5 marca 2014 r. (KIO/KD 12/14) i w uchwale z 15 grudnia 2010 r. (KIO/KD 98/10). W omawianej kwestii wypowiedział się również Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 14 października 2004 r. w sprawie C-340/02. Orzeczenie powyższe zapadło na tle stanu faktycznego, w którym zamawiający z Francji ogłosił w trybie zamówień publicznych konkurs na analizę wykonalności procesu przetwarzania wody w celu dostosowania stacji uzdatniania wody do europejskich norm z zakresu ochrony środowiska. Konkurs poprzedzał udzielenie zamówienia publicznego w trybie zamówienia z wolnej ręki na rzecz zwycięzcy konkursu. Ogłoszenie o konkursie przewidywało, że wykonawca, którego koncepcja zostanie wybrana w drodze konkursu, będzie mógł również zostać zaproszony do współpracy przy pomocy inwestorowi (tj. przy realizacji drugiego etapu zamówienia, którego konkurs nie dotyczył). Kwestia rozstrzygana przez Trybunał sprowadzała się do odpowiedzi na pytanie, czy przewidziane na etapie ogłoszenia o konkursie dodatkowe prace (wykraczające poza zakres konkursu), których możliwość zlecenia zamawiający zastrzegł na rzecz podmiotu wygrywającego konkurs, stanowią elementy, które powinny być zlecone jako odrębne zamówienia publiczne. W omawianym wyroku Trybunał wskazał, że w trybie zamówienia z wolnej ręki nie mogły być zlecone prace wykraczające poza zakres konkursu nawet w wypadku, gdyby wszyscy potencjalni wykonawcy byli o takiej możliwości powiadomieni już na etapie ogłoszenia o konkursie. Przedstawiając swoją argumentację, Trybunał odwołał się m.in. do ogólnych zasad udzielania zamówień publicznych, zgodnie z którymi zarówno przedmiot, jak i kryteria udzielania zamówień powinny być jasno określone.

Ocena dopuszczalnego zakresu zamówienia z wolnej ręki udzielonego na rzecz zwycięzcy konkursu wymaga każdorazowo kompleksowej analizy całości dokumentacji dotyczącej zamówienia. W celu odpowiedzi na pytanie, czy zamówienie, które ma być udzielone z wolnej ręki, stanowi „szczegółowe opracowanie pracy konkursowej", konieczne jest zbadanie specyfiki konkretnego zamówienia, a często również zwrócenie uwagi na określone cechy branży, której takie zamówienie dotyczy.

Praca, Emerytury i renty
L4 zaraz po Bożym Ciele? ZUS ostrzega kombinatorów
Prawo drogowe
Nowy znak drogowy i zmiany w oznakowaniu przejść dla pieszych. Co muszą wiedzieć kierowcy?
Praca, Emerytury i renty
Część seniorów dostanie w lipcu dwa przelewy. Zasady wypłaty renty wdowiej
Praca, Emerytury i renty
Duże zmiany w wypłatach 800 plus w czerwcu. Od lipca nowy termin
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Praca, Emerytury i renty
Duże zmiany w zasadach przyznawania i wypłaty zasiłku pogrzebowego