Pracownik służby cywilnej zajmujący obecnie wyższe stanowisko w tej służbie liczy się z tym, że po upływie 30 dni od dnia wejścia w życie ostatniej nowelizacji ustawy o sc jego stosunek pracy wygaśnie, bo nie otrzyma propozycji dalszego zatrudnienia w urzędzie. Czy wygaśnięcie to może zaskarżyć do sądu? Jeśli tak, to w jakim terminie trzeba złożyć pozew?
Tak.
Wprawdzie ostatnia nowelizacja ustawy o służbie cywilnej (ustawa z 30 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz niektórych innych ustaw – DzU z 2016 r., poz. 34) kwestii tej nie reguluje, ale zastosowanie znajdzie tu art. 9 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej. Zgodnie z jego ust. 2 spory o roszczenia dotyczące stosunku pracy w służbie cywilnej rozpatrywane są przez sądy pracy. Co do zasad, na jakich powinno się to odbywać, konieczne jest odwołanie się do przepisów kodeksu pracy, które mają tu zastosowanie na mocy art. 9 ust. 1 usc.
Zgodnie bowiem z tym przepisem w sprawach dotyczących stosunku pracy w służbie cywilnej, nieuregulowanych w ustawie, stosuje się przepisy kodeksu pracy i inne przepisy prawa pracy. W sytuacji opisanej w pytaniu zastosowanie mogą mieć dwa przepisy: art. 67 oraz art. 264 k.p. Zgodnie z art. 67 k.p. w razie naruszenia przez pracodawcę przepisów niniejszego oddziału (rozdział 6 – Wygaśnięcie umowy o pracę – red.) pracownikowi przysługuje prawo odwołania do sądu pracy. Co jeszcze raz potwierdza prawo pracownika sc do złożenia odwołania w przypadku wygaśnięcia jego stosunku pracy. Natomiast zgodnie z art. 264 k.p. pracownik ma na to 14 dni od dnia wygaśnięcia umowy o pracę. W złożonym pozwie domagać się może przywrócenia do pracy lub odszkodowania.
podstawa prawna: art. 9 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (tekst jedn. DzU z 2014 r., poz. 1111 ze zm.)