Według stanowiska ministra finansów, prezentowanego do końca października 2016 r., Powiatowy Urząd Pracy podlega centralizacji rozliczeń VAT w powiecie. Dla przykładu, minister wydał w tym zakresie interpretację indywidualną w dniu 19 września 2016r. znak: ITPP1/4512-509/16-1/MN, w której potwierdził, że Powiatowy Urząd Pracy podlega centralizacji rozliczeń VAT.
Jednak 1,5 miesiąca później, tj. 28 października 2016 roku, minister rozwoju i finansów zmienił z urzędu swoją interpretację indywidualną z 19 września 2016r., wydając kolejną w tej sprawie interpretację indywidualną znak: ITPP1/4512-509/16-2/MN.W tej kolejnej interpretacji przedstawił stanowisko całkowicie odmienne. Mianowicie uznał, iż Powiatowy Urząd Pracy nie podlega centralizacji rozliczeń VAT w powiecie.
Uzasadniając to swoje drugie (miejmy nadzieję, że już ostateczne) stanowisko, minister rozwoju i finansów stwierdził, że:
„Podstawę działania Powiatowego Urzędu Pracy regulują przepisy ustawowe. Organ ten ma umocowanie ustawowe do działania i wykonuje zadania wskazane w przepisach ustawowych. Utworzenie ww. jednostki nie jest uzależnione od woli samorządowego organu administracji. Tworzona jest ona na podstawie przepisów prawa i zadania przez nią realizowane wynikają z przepisów ustawowych. Powiatowy Urząd Pracy, wchodzący w skład powiatowej administracji zespolonej, powołany jest na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy do realizacji zadań określonych w art. 9 ust. 1 tejże ustawy.
Zatem, mając na uwadze powyższe należy wskazać, że jednostki wchodzące w skład administracji zespolonej, pomimo ich zespolenia ze starostą, pozostają organami administracji rządowej, a wykonując zadania powiatu, czynią to we własnym imieniu.