W 1893 roku monumentalne płótno (1,4 na 2,8 metra) prezentowane było na World's Columbian Exposition w Chicago, jednej z najważniejszych wystaw powszechnych końca XIX wieku, a następnie zakupione przez Konsulat Polski w Chicago. Kolejnym jego jeszcze przedwojennym nabywcą był dyrektor kopalni ropy naftowej w Borysławiu. Obraz wrócił do Polski, ale przez lata nic o jego losach nie było wiadomo.
Dzieło przedstawia dwie kobiety w orientalno-buduarowej scenerii w narkotycznym półśnie. Lekko obnażone, w sukniach spływających z ramion, emanują zmysłowością. Na niewielkim mauretańskim stoliku leży fajka do palenia opium.
W XIX wieku opium było najpopularniejszym narkotykiem. Eksportowano go z Indii do Chin. A handel nim wywołał dwie wojny między Wielką Brytanią i Chinami, gdy chiński władca Daoguang nakazał zniszczyć zapasy składowane w placówkach brytyjskich i zabronił dalszego dostarczania tej substancji.
Franciszek Żmurko namalował obraz w 1887 roku w charakterystycznym akademicko-salonowym stylu. Jego temat i kompozycja ujawnia wiele podobieństw z powstałym wcześniej płótnem „Z rozkazu Padyszacha”, Szacunkowa cena aukcyjna „W oparach opium” wynosi 500-700 tys. zł.
Żmurko (1859-19100 był czołowym przedstawicielem akademizmu - studiował u Jana Matejki w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, w Wiedniu, Rzymie i monachijskiej Akademii - cieszącym się wielką popularnością. Malował kompozycje o tematyce antycznej, alegoryczno-symbolicznej, historycznej, a także portrety. Odnosił sukcesy w kraju i zagranicą, miał zamówienia z Europy i Stanów Zjednoczonych.