Street art: Yola Kudela interpretuje Carravaggio

Od kilku tygodni na kamienicy przy rondzie Daszyńskiego, niedaleko redakcji "Rzeczpospolitej", widnieje praca Joli Kudeli. Jej sztukę można podziwiać na warszawskiej Pradze, w Melbourne i w Paryżu

Aktualizacja: 01.08.2012 18:28 Publikacja: 01.08.2012 18:07

Jola Kudela - polski street art

Jola Kudela - polski street art

Foto: materiały prasowe

Jola Kudela, pseudonim "Yola", jest artystką wizualną, neo-fotografką, zajmuje się street artem. Jej "Niewierny Tomasz" na rondzie Daszyńskiego jest współczesną interpretacją obrazu Carravaggio o tym samym tytule. Nawiązuje on do historii świętego Tomasza, który musiał dotknąć rany Chrystusa, aby w niego uwierzyć. W nowej interpretacji tego obrazu postać, która przedstawia św. Tomasza, trzyma w ręku spray i maluje domniemaną ranę Chrystusową.

Zobacz prace Joli Kudeli

- Nie jest to atak na religię, ale bardziej zwrócenie się w stronę buddyjskiego przekonania, że "świat jest takim, jakim go postrzegamy", czyli w tym przypadku nasz "nowy św.Tomasz" tworzy swoją własną religię - maluje to, w co wierzy - opowiadają osoby zaangażowane w tworzenie wlepy.

Ich Tomasza przedstawia artysta street-artowy HaHa Maorys z Nowej Zelandii, mieszkający w Melbourne, a  specjalizujący się w stancilach. Pozostali uczestnicy obrazu to Drew Funk -malarz z Malezji, Doyle - malarz i lider grupy artystystycznej Blander Studios, Piya z Tajlandii, prowadząca galerię w Melbourne, Dan Sibley - malarz specjalizujący się w interpretacji sztuki aborygeńskiej.

"Błędne Koło" w Paryżu

Autorka pracy dzieli swój czas pomiędzy Warszawę, Paryż i Londyn. 1 listopada 2011 roku wzięła udział w paryskiej 'nocy muzeów', prestiżowym wydarzeniu kulturalnym Paryża, Nuit Blanche. Jej projekt pod auspicjami Nuit Blanche, Cercle Vicieux, oparty na obrazie Jacka Malczewskiego "Błędne Koło", znalazł się na fasadzie 3- piętrowego budynku na jednym z tętniących życiem bulwarów Paryża, Boulevard de la Chapelle.

W interpretacji Kudeli Błędne Koło symbolizuje problemy współczesnej migracji, wędrówki w poszukiwaniu nadziei i lepszego życia, która nieodmiennie natrafia na codzienne przeszkody uniemożliwiające osiągnięcie ostatecznego celu. Do udziału w odtworzeniu obrazu Malczewskiego zaproszeni zostali mieszkańcy tzw "Osiemnastki", 18-go dystryktu Paryża, dzielnicy emigrantów i ich rodzin, która była domem Kudeli przez 10 lat.

Premiera paryskiego projektu odbyła się jednocześnie z odsłonięciem "Błędnego Koła" Kudeli w Otwartej Galerii Street Artu Forty Forty na warszawskich Fortach Bema. W maju 2011 roku Kudela zainicjowała cykl oparty na obrazie Malczewskiego projektem Vicious Circle w Buenos Aires. Tym razem do udziału w odtworzeniu obrazu zaprosiła mieszkańców argentyńskiej stolicy, potomków emigrantów z kilkunastu krajów rozrzuconych po całym świecie. W argentyńskim wydarzeniu streetartowym towarzyszyli Yoli miejscowi artyści, Jaz i Other.

"Renesansowy Street Art"

W ubiegłym roku Kudela zaistniała jako street artist na rynku polskim serią murali "Renesansowy Street Art" na warszawskiej Pradze. Głównym założeniem projektu było odtworzenie 10 arcydzieł światowego malarstwa przy współudziale współczesnych mieszkańców miasta.

Projekt był częścią powstałego pod egidą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego przedsięwzięcia Jacka Schmidta „Otwarta pracownia wizytująca – znaki miasta". Każda z prac Kudeli była kolażem, w którym oryginalne fragmenty popularnego obrazu wkomponowane zostały w fotografie współczesnych.

To zderzenie renesansowego neoplatonizmu, który chciał poprowadzić ludzi ku szczęściu przez miłość i piękno, z warszawską Pragą, dzielnicą zakodowaną w zbiorowej, miejskiej świadomości jako miejsce złe i niebezpieczne.Zmiana kontekstu dzieł miała z jednej strony charakter prowokacji, a z drugiej osadziła projekt w bardzo konkretnej przestrzeni praskiej.

Na przykład w „Wiośnie", będącej przetworzeniem obrazu Boticellego, w rolę trzech Gracji wcieliły się trzy pensjonariuszki praskiego Domu Dziennego Pobytu.

Dla Kudeli istotne są reakcje widzów – przechodniów, mieszkańców światowych metropolii i współartystów zajmujących się street artem - na rozklejone w przestrzeni urbanistycznej prace. Ich reakcje dokumentowała we wcześniejszych projektach w Paryżu, a rezultaty stały się kolejnym ciekawym „projektem w projekcie". - Wychodząc do miasta – mówi Kudela – przede wszystkim wychodzę do widza, szeroko rozumianego odbiorcy. - Używam miasta jako swoistej galerii i staram się nawiązać dialog intelektualny z potencjalnym odbiorcą moich prac. Ale równocześnie ściany, domy, ulice, architektura miasta oraz jego mieszkańcy są przedłużeniem moich obrazów i ich integralną częścią. Staram się aby moje obrazy były spójne z miejscem i wnosiły w nie nowe wartości estetyczne - opowiada artystka.

 

 

 

 

Jola Kudela, pseudonim "Yola", jest artystką wizualną, neo-fotografką, zajmuje się street artem. Jej "Niewierny Tomasz" na rondzie Daszyńskiego jest współczesną interpretacją obrazu Carravaggio o tym samym tytule. Nawiązuje on do historii świętego Tomasza, który musiał dotknąć rany Chrystusa, aby w niego uwierzyć. W nowej interpretacji tego obrazu postać, która przedstawia św. Tomasza, trzyma w ręku spray i maluje domniemaną ranę Chrystusową.

Zobacz prace Joli Kudeli

Pozostało 90% artykułu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl