Stragany Brunona Schulza

W 70. rocznicę śmierci twórcy „Sanatorium pod Klepsydrą", Robert Kuśmirowski przygotował wystawę.

Publikacja: 19.11.2012 07:55

Robert Kuśmirowski inspirował się klimatem Drohobycza

Robert Kuśmirowski inspirował się klimatem Drohobycza

Foto: Rzeczpospolita, Maciej Starczewski Maciej Starczewski, JB Jan Bończa-Szabłowski i Maci

– Siłą napędową wystawy „W stronę Schulza" jest upodobanie do przestrzeni zdegradowanych – mówi Kuśmirowski, performer, twórca obiektów i instalacji, o pokazie w Arkadach Kubickiego w Zamku Królewskim w Warszawie.

Artysta zaaranżuje ponad 100 prac 30 współczesnych polskich artystów, m.in. Franciszka Starowieyskiego, Jana Lebensteina, Piotra Dumały, Janusza Kapusty, Franciszka Maśluszczaka, Daniela Horowitza, Igora Mitoraja, Ryszarda Grzyba. Jedne z prac nawiązują bezpośrednio do Schulza, jak „Drohobycz" Edwarda Dwurnika czy seria rysunków z Infantką Rafała Olbińskiego (odwołująca się zarazem do Tadeusza Kantora). Inne kojarzą się z autorem „Wiosny" przez podobieństwo nastroju. – Kuśmirowski ma kolekcjonerskie zamiłowanie do gromadzenia przedmiotów, pamięci, historii i nostalgii, towarzyszących kulturze wizualnej, znikających pod warstwami czasu. To bardzo schulzowskie spojrzenie na temat krótkotrwałości, przemijania, śmierci – mówi pomysłodawca wystawy Jan Bończa-Szabłowski, współpracownik „Rz".

Na wernisażu Teresa Budzisz-Krzyżanowska przeczyta fragment wspomnień Elli Schulz-Podstolskiej, siostrzenicy pisarza, spisanych przez Joannę Siedlecką. Przeniosą nas w klimat domu autora w Drohobyczu, w którym był „pokój wujcia Brunia pełen jego rysunków z niesamowitymi, pokurczonymi postaciami. Dwa jego portrety pędzla Witkacego: jeden »udziwniony«, ale w miarę, na drugim natomiast olbrzymia głowa wujcia Brunia zakończona maleńkim tułowiem...". Te dzieła w zawierusze wojny zaginęły. Ale na wystawę w Arkadach Kubickiego dr Anna Żakiewicz z Muzeum Narodowego w Warszawie podjęła się odtworzyć jeden z tych wizerunków Schulza według zachowanej fotografii Jerzego Ficowskiego.

Robert Kuśmirowski, przygotowując pokaz w Arkadach, inspirował się „Sklepami cynamonowymi" i klimatem przedwojennego Drohobycza. Stąd pomysł na ciąg kramów i warsztatów z przeróżnymi towarami, ale przede wszystkim z dziełami sztuki.

– To nie jest zwykłe targowisko, ale „czarny market", jak ja to nazywam – zastrzega Kuśmirowski. – To ukłon w stronę obumierania, procesu nakazującego do pośpiesznego przekazywania tego co bliskie i wartościowe.

– Dzieła artystów rozstawione na „straganach" powstawały w różnych okresach, ich zestawienie bywa przypadkowe – tłumaczy artysta. Dla mnie nie ma znaczenia, która praca była wykonana pierwsza, a która ostatnia. Najważniejsze, by wyrażały poczucie utraconego czasu. Architektura dyktuje mi formułę nagromadzenia, w której żongluję przedmiotami i emocjami.

Na finisaż Robert Kuśmirowski przygotowuje dodatkową niespodziankę – portret Schulza „zawirusowany" stylem Andy'ego Warhola, który mógłby uzupełnić słynną serię mistrza pop-artu „Dziesięć portretów Żydów XX wieku" z wizerunkami Zygmunta Freuda i Alberta Einsteina.

„W stronę Schulza" wystawa czynna od 19 listopada do 20 grudnia; scenariusz: Jan Bończa-Szabłowski i Maciej Starczewski, oprawa scenograficzna Robert Kuśmirowski. Zamek Królewski, Arkady Kubickiego, Warszawa

Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl