Stałą kolekcję Zachęty oglądamy rzadko, bo ta instytucja w swoich salach organizuje przede wszystkim wystawy czasowe. Tymczasem ma bardzo ciekawy zbiór sztuki XX i XXI wieku. Obecny pokaz jest wyborem dzieł zarówno klasyków współczesności, m.in. Henryka Stażewskiego, Aliny Szapocznikow, Zbigniewa Dłubaka, Marii Pinińskiej-Bereś, jak i działających dziś twórców różnych generacji od Zbigniewa Libery czy Katarzyny Kozyry do Julity Wójcik i Agnieszki Polskiej.
Kolekcja zawędrowała teraz do budynku niemal naprzeciw Zachęty. Wystawy w bezpośrednim sąsiedztwie galerii wpisują się w ideę rewitalizacji placu Małachowskiego i współpracy otaczających go instytucji, które chcą ożywić tę przestrzeń artystycznymi wydarzeniami.
Na początku XX wieku kamienica Raczyńskich była jedną z najbardziej ekskluzywnych budynków w stolicy. Zaprojektował ją Jan Heurich, członek Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, autor m.in. warszawskiego Domu Pod Orłami. Obecnie po rewitalizacji (inwestycja Kulczyk Silverstein Properties i HOCHTIEF Development Poland) gmach połączył architekturę zabytkową z nowoczesną. Zyskał nowe skrzydło, gdzie mieszczą się nie tylko biura, ale i przestrzenie udostępniane dla sztuki współczesnej. Niedawno na pokazie „Coming Out" można tu było oglądać najlepsze prace dyplomowe absolwentów warszawskiej ASP.
Wystawa „Prawda Piękno Dobro. Z kolekcji Zachęty" ponownie zaprasza publiczność do wnętrza kamienicy Raczyńskich.
– Tytuł „Prawda Piękno Dobro" to znana z filozofii triada platońska najwyższych idei i wartości oraz cytat z jednego z prezentowanych na wystawie dzieł - fotografii Jadwigi Sawickiej, gdzie napis ten wydrapany został na plastikowej butelce. Brzmi nieco ironicznie, jeśli przypomnimy, że tymi pojęciami z upodobaniem posługują się konserwatywni krytycy, chłoszcząc sztukę współczesną za brak idei i zdradę ideałów – mówi Hanna Wróblewska, dyrektor Zachęty. I dodaje zaraz: – Ale czy słusznie? Może jednak artyści z konsekwencją i uporem wciąż pokazują nam niechcianą często stronę prawdy, choćby kwestionując dobro i piękno we współczesnej wersji pop.