Reklama

Wystawa Katarzyny Stanny w Galerii (-1) Polskiego Komitetu Olimpijskiego

W poniedziałek Galeria (-1) Polskiego Komitetu Olimpijskiego w Warszawie otworzy wystawę malarstwa, grafiki i fotografii Katarzyny Stanny.

Aktualizacja: 06.03.2016 19:32 Publikacja: 06.03.2016 18:46

Foto: Fotorzepa, Monika Kuc

Artystka prowadzi Pracownię Projektowania Intermedialnego na Wydziale Sztuki Mediów ASP. I we własnej twórczości przenosi się swobodnie z jednej dyscypliny do drugiej. Łącznikiem bardzo różnych prac Katarzyny Stanny jest miłość do koloru. Szare wnętrze galerii w Centrum Olimpijskim wibruje wprost energią dźwięcznych barw.

Jeden z prezentowanych cykli wiąże się bezpośrednio z muzyką. Są to akrylowe portrety klasyków muzyki francuskiej. – Bardzo lubię Francję, mam tam wielu przyjaciół, francuski to mój drugi język. I ta klasyka jest mi bardzo bliska, bo teksty są w niej niebanalne, a do tego to piękna muzyka i interpretacje. Starałam się te portrety zrobić tak, aby przywołać ducha tych piosenek – mówi „Rzeczpospolitej" artystka.

Gilberta Bécaud widzimy ponad placem Czerwonym w Moskwie, co kojarzy się natychmiast z jego piosenką „Nathalie". Samochody krążące wokół Joe Dassina przywołują jego piosenkę „Les Champs Elysees". Twarz Adamo za błękitnobiałymi płatkami śniegu jest reminiscencją „Tombe la neige", w której śpiewa, że zasypało i nie mógł spotkać się z ukochaną. Charles'owi Aznavourowi towarzyszą kukiełkowe postacie. Yves Montand jako aktor śpiewający pojawia się na scenie. Jedynie Jacques,a Brela widzimy w ciemnej tonacji, oddającej klimaty jego dramatyczno-poetyckich utworów.

Na obecnej wystawie znalazły się wyłącznie męskie portrety, ale do cyklu należą także wizerunki Mireille Mathieu, Juliette Greco, Edith Piaf czy Josephine Baker. Wszystkie były dla artystki szkołą portretu.

Cykl obrazów „Znaki zodiaku" przywołuje z kolei początek jej zawodowej drogi, bo jest to jej dyplom malarski. Projekt ten zaczęła od miniaturowych ilustracji do magazynu „Pani", a potem wybrane prace przeniosła na płótno. Uderza w nich pokrewieństwo z malarską tradycją polskiej szkoły plakatu.

Reklama
Reklama

Artystka prezentuje także projekty okładek i grafik o różnych stylistykach. W okładce do książki „Skandal, gafa, prowokacja" Agnieszki Bąbel nawiązuje do klimatów XIX wieku. A na okładce do książki „Amerykański matoł" Michał Wichrowskiego mamy pop-art i skojarzenia z USA.

– Staram się, żeby szata graficzna wynikała z tematyki, której dotyczy, co bywa czasem trudnym zadaniem, gdyż wymaga wejścia w zupełnie inny świat, jak np. w przypadku plakatu do „Wesela" Wojciecha Smarzowskiego – wyjaśnia.

Rzeźba
Wybitny rzeźbiarz Mirosław Bałka o patriotyzmie: Nie jestem chłopcem, już mnie nie kusi
Rzeźba
Anatomia antyku na Zamku Królewskim z kolekcji Stanisława Augusta
Rzeźba
Rzeźby Abakanowicz wkroczyły na Wawel. Jej drapieżne ptaki nurkują wśród drzew
Rzeźba
Salvador Dalí : Rzeźby mistrza surrealizmu
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama