Zbigniew Warpechowski – pionier polskiego performance’u

Zbigniew Warpechowski urodził się rok przed II wojną światową. Zaczynał od architektury, następnie przeszedł do malarstwa, potem zachłysnął się poezją, skręcił ku filozofii, fascynował się konceptualizmem.

Aktualizacja: 29.01.2011 11:25 Publikacja: 29.01.2011 08:11

Zbigniew Warpechowski – pionier polskiego performance’u

Foto: Archiwum

Z mieszanki bodźców ulepił własny styl. Określa się jako „konserwatywny awangardysta”, bo o wartościach, co do których jest przekonany, przypomina w nowatorskiej formie.

Jego żywioł to performance, czyli forma pośrednia między teatrem, poezją, sztukami wizualnymi a komentarzem społecznym. Rozprawiał się z fałszywie interpretowaną religijnością, z hipokryzją, medialnie kreowanymi idolami, idiotycznymi sukcesami, zdalnie sterowaną „wolą ludu”.

Artysta odwołuje się do atawizmu i instynktu, stara się dotrzeć do podświadomości. A nade wszystko nawiązuje do ponadczasowych symboli.

Warpechowski jest u nas pionierem performance, zaczynał w 1967 r., wykonał ponad 250 spektakli – o czym można dowiedzieć się z wystawionej w Art NEW media dokumentacji.

Ale „Wlazł kotek na płotek” to przede wszystkim teraźniejszość. Prace premierowe. Rzeźby metafory, niczym przestrzenne plakaty. Albo jak wiersze. Oto kamień z wyrytym nań słowem „słowo” (aluzja do Szymborskiej czy do biblijnego „słowa, które ciałem się stało”?). Oto unaocznienie sporów o jedynie słuszną wizję: nasza flaga zawiązana na supeł, nadziana na widły; przebite szpikulcem dzieła Norwida, kamienne serce zwieńczone zawleczką granatu…

Artysta wali między oczy – ale czy nas jeszcze cokolwiek boli?

[i] „Wlazł kotek na płotek” Zbigniew Warpechowski, Galeria Art NEW media, Warszawa, ul. Krakowskie Przedmieście 41, wystawa czynna do 12.02[/i]

 

 

 

 

Z mieszanki bodźców ulepił własny styl. Określa się jako „konserwatywny awangardysta”, bo o wartościach, co do których jest przekonany, przypomina w nowatorskiej formie.

Jego żywioł to performance, czyli forma pośrednia między teatrem, poezją, sztukami wizualnymi a komentarzem społecznym. Rozprawiał się z fałszywie interpretowaną religijnością, z hipokryzją, medialnie kreowanymi idolami, idiotycznymi sukcesami, zdalnie sterowaną „wolą ludu”.

Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl