Kurs dla kolekcjonera sztuki współczesnej

Parafrazując znane stwierdzenie, można powiedzieć - pokaż mi swoje dzieła sztuki a powiem ci kim jesteś. Oddają naszą wrażliwość, są wizytówką naszej osobowości

Aktualizacja: 15.02.2011 15:41 Publikacja: 31.01.2011 18:04

Tadeusz Kantor

Tadeusz Kantor

Foto: materiały prasowe

Kurs dla kolekcjonera sztuki współczesnej powstał z myślą o wszystkich którzy zaczynają swoją przygodę ze sztuką jak i o tych, którzy chcą ugruntować swoją wiedzę o rynku sztuki.

Mimo, że nas rynek sztuki jest ciągle rynkiem młodym i płytkim- nadal jest stosunkowo niewielu kupujących, rośnie liczba osób zainteresowanych współczesnym malarstwem, rzeźbą, ostatnio art wideo (sztuka najnowsza jest sztuką multimedialną). Założeniem Kursu dla kolekcjonera sztuki współczesnej było przybliżenie mechanizmów działania rynku sztuki, który jest najmniej przejrzysty ze wszystkich rynków.

[wyimek]Kurs dla kolekcjonera sztuki współczesnej. Patronat merytoryczny Kama Zboralska. Akademia Serenissima, CSW Zamek Ujazdowski.[/wyimek]

Na 9 spotkaniach specjaliści wysokiej klasy, praktycy, teoretycy, pasjonaci odpowiedzą na wiele istotnych pytań, m.in.: jak budować kolekcję, od czego zacząć , gdzie skierować pierwsze kroki; o tym jak uniknąć zakupu falsyfikatów opowie jeden z najlepszych ekspertów w dziedzinie ustalania autentyczności dzieł sztuki Adam Konopacki; wszystko o aukcjach sztuki, również i o tym, że zbyt często poddajemy się emocjom przekaże Juliusz Windorbski, prezes jednego z największych domów aukcyjnych Desa Unicum oraz Rafał Kamecki, właściciel portalu o sztuce [link=http://www.artinfo.pl]www.artinfo.pl[/link].

[wyimek]Więcej o kursie [link=http://www.akademia.serenissima.pl]www.akademia.serenissima.pl[/link][/wyimek]

Z pewnością spotkanie z Andrzejem Starmachem, właścicielem jednej z najlepszych polskich galerii – krakowskiej Starmach Gallery będzie równie interesujące. Andrzej Starmach jest jednym z największych kolekcjonerów sztuki współczesnej, posiada w swoich zbiorach ponad 600 obiektów, m.in. prace Jerzego Nowosielskiego, Tadeusza Kantora, Aliny Szapocznikow, Jadwigi Sawickiej, Henryka Stażewskiego, Ryszarda Winiarskiego. Część zbiorów była prezentowana w Muzeum Narodowym w Krakowie, z okazji 20-lecia istnienia Galerii, która jako pierwsza rodzima galeria pojawiła się na najbardziej prestiżowych i elitarnych na świecie targach sztuki „Art Basel” w Bazylei. Na tej imprezie pojawiają się najwięksi kolekcjonerzy, muzealnicy, krytycy sztuki.

[wyimek][link=http://www.rp.pl/galeria/9149,1,602915.html]Zobacz galerię zdjęć[/link][/wyimek]

Podczas kolejnego spotkania Klima Bocheńska, właścicielka warszawskiej Galerii Klimy Bocheńskiej, która w swojej ofercie łączy prace twórców średniego pokolenia z dokonaniami najmłodszego, m.in. zaprezentuje ich dokonania, podobnie jak Marta Kołakowska, właścicielka, warszawskiej galerii Leto, która postawiła przede wszystkim na młodych.

Szerzej o twórcach do 35 roku życia opowiem przy okazji prezentowania Kompasu Młodej Sztuki([link=http://www.kompasmlodejsztuki.com]www.kompasmlodejsztuki.com[/link]), jedynego tego typu rankingu, który został zbudowany przez ponad 80 prestiżowych galerii komercyjnych i publicznych. Większość z nich wzięła udział także w głosowaniu w rankingu Kompas Sztuki, oba od początku publikowane są [link=http://www.rp.pl/artykul/181797,579209_Na-kogo-wskazuje-Kompas-Mlodej-Sztuki.html]w „Moich pieniądzach”, dodatku „Rzeczpospolitej”[/link].

O rynkach zachodnich, opowie Piotr Bazylko, kolekcjoner i właściciel portalu o sztuce – [link=http://www.artbazaar.blogspot.com]www.artbazaar.blogspot.com[/link].

Zostanie także zaprezentowany program „Bezpieczne zbiory – bezpieczne kolekcje” ([link=http://www.bezpiecznezbiory.pl]www.bezpiecznezbiory.pl[/link]), który został stworzony pod koniec ubiegłego roku przez Ośrodek Ochrony Zbiorów Publicznych oraz Krajowy Zespół do walki z przestępczością przeciwko Dziedzictwu Narodowemu Komendy Głównej Policji. System ten stworzony w celu identyfikacji obiektów utraconych w wyniku przestępstwa, klęsk żywiołowych czy zagubień, skierowany jest przede wszystkim do kolekcjonerów, antykwariuszy i właścicieli galerii. Istotą programu jest formularz, którego wypełnienie pozwala na późniejszą identyfikację utraconych obiektów.

Ostatnie spotkanie, 6. VI. poprowadzi znany bardziej za granicą niż u nas, rzeźbiarz Bronisław Krzysztof, absolwent słynnego zakopiańskiego liceum im. Kenara oraz warszawskiej ASP. Jego prace są w licznych muzeach, m.in. w British Museum, Muzeach Watykańskich, w krakowskim Muzeum Narodowym i w licznych prywatnych kolekcjach, m.in. Alfreda Taubmana - właściciela Domu Aukcyjnego Sotheby’s w Nowym Jorku, rodziny Rothschildów, Sibillii Weiller, księżnej Luksemburga, hrabiny Izabelli d’Ornano, oraz znanego projektanta mody - Valentino. Z polskich kolekcjonerów rzeźby artysty posiada rodzina Staraków. Bronisław Krzysztof jest również uznanym w świecie medalierem.

Na inaugurującym wykładzie Kursu dla kolekcjonera sztuki współczesnej przedstawiłam praktyczne zasady poruszania się po naszym rynku. Zasugerowałam gdzie należy dokonywać zakupów – w galeriach uznanych, z ugruntowaną już pozycją, m.in. w Warszawie: Fundacja Galerii Foksal, Leto, Czarna, Lokal 30, Raster, Galeria Klimy Bocheńskiej, Appendix; w Krakowie: Starmach Gallery, Zderzak, art agenda nova; w Poznaniu: Galeria Ego. Są to galerie, które zainwestowały pieniądze w wypromowanie artystów: organizują wystawy, wydają katalogi, niektóre pokazują swoich twórców na prestiżowych targach sztuki. Informacje o galeriach można znaleźć w różnych publikacjach m.in. w „Notesie kolekcjonera” Piotra Bazylko i Krzysztofa Masiewicza oraz w moich książkach „Sztuka inwestowania w Sztukę”. Cennym źródłem też jest portal internetowy [link=http://www.artinfo.pl]www.artinfo.pl[/link] oraz [link=http://www.kompassztuki.pl]www.kompassztuki.pl[/link].

Zasugerowałam też od czego zacząć budowanie kolekcji, mówiłam także i o tym, że zawsze należy kierować się żelazną zasadą – wybierajmy dzieła, które nam się podobają, minie moda na określonych artystów bądź styl i zostaniemy z rzeczami na które później niechętnie spoglądamy. Poza tym należy zachować czujność słysząc zapewnienia, że na pewno zarobimy na kupnie konkretnej pracy. Nikt nam takiej gwarancji nie może dać. Na dobrym dziele, jeśli nie przepłacimy raczej nie powinniśmy stracić. Na przestrzeni ostatnich lat ceny niektórych artystów znacznie wzrosły, ale jest to wypadkowa wielu czynników, także obiektywnych (sytuacja ekonomiczna, mody, kariera artysty na zachodzie itd.). Np. w latach 70., 80. w cenie 100 - 200 dol., dostępne były obrazy artystów wówczas awangardowych, m.in. Jerzego Nowosielskiego, Tadeusza Kantora, Ryszarda Winiarskiego, Marii Jaremy aktualnie dzieła tych twórców kosztują od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy złotych.

Jak widać inwestowanie w sztukę jest inwestycją długoterminową. Z pewnością kupowanie prac klasyków współczesności, wyżej wymienionych artystów nie łączy się z większym ryzykiem. Można go porównać do pewnej lokaty bankowej. Z ich twórczością jest podobnie jak z dziełami starych mistrzów. Popyt nie ma wpływu na podaż. Tych dzieł już nie będzie więcej a wybitne są w tzw. „mocnych rękach” .

Natomiast kupowanie sztuki najnowszej porównywane jest do inwestowania we wschodzącą spółkę. Ponosimy pewne ryzyko (w praktyce jest ono niewielkie, na popularnych ostatnio aukcjach młodej sztuki można już kupić obraz od 500 zł) ale istnieje także szansa na spory zarobek. Klasycznym tego przykładem jest międzynarodowa kariera Wilhelma Sasnala, jeszcze kilka lat temu jego prace można było kupić za kilkaset złotych aktualnie jego obrazy w zachodnich galeriach kosztują już kilkadziesiąt tysięcy euro. Natomiast na aukcjach osiągają zawrotne kwoty. Dla przypomnienia - „Samoloty” Sasnala, pochodzące z kolekcji Charlesa Saatchiego, sprzedano w 2007 r. w nowojorskim domu aukcyjnym Christie's za 396 tys. dolarów rok później „Palące Dziewczyny” na aukcji w Phillips de Pury w Londynie za 456 tysięcy dolarów.

Na pewno kupowanie sztuki jest jedną z najbardziej nobilitujących form inwestowania. Świadczy o tym, że już prawie wszystko mamy i do tego jeszcze jesteśmy estetą. Należy pamiętać, że niektórzy milionerzy przeszli do historii tylko dlatego, że przekazali swoje kolekcje do muzeów. Np. jedno z najważniejszych światowych muzeów sztuki współczesnej - nowojorskie Muzeum of Modern Art zbudowane jest w większości z dzieł przekazanych przez różne prywatne fundacje.

Przy okazji warto zaznaczyć, że dzieło sztuki posiada wartość dodaną, tzw. dywidendę emocjonalną, - jest to możliwość obcowania na co dzień z pięknem, ze sztuką, takich doznań nie dostarczają ani akcje giełdowe, ani fundusze inwestycyjne. Śmiało można powiedzieć, że inwestowanie w sztukę jest także inwestowaniem w siebie. Często pierwszy zakupiony obraz staje się początkiem kolekcji, czasem prawdziwej pasji.

W drugą część wykładu poprowadził Wojciech Jędrzejewski, prawdziwy pasjonat, jeden z największych polskich kolekcjonerów fotografii. Jego bardzo ciekawa prezentacja została nagrodzona brawami. W Polsce fotografia jest nadal niedoceniana, na Zachodzie od lat budzi spore zainteresowanie.

Przy okazji omawiania klasyfikacji zdjęć kolekcjonerskich Wojciech Jędrzejewski zaprezentował prace wybitnych fotografików, m.in. Petera Lindbergha, Henri Cartier-Bressona, Tadeusza Wańskiego, Wojciecha Prażmowskiego i Pawła Żaka.

Wojciech Jędrzejewski omówił także zasady tworzenia kolekcji fotograficznych, ich inwentaryzowania oraz metod przechowywania odbitek. Wskazał także bezpieczne źródła ich pozyskania. Obecnie na świecie widoczne są dwa zasadnicze trendy: starsi kolekcjonerzy skupiają się na fotografii dawnej, zwłaszcza „ fotografii mody”. Osiągają one zawrotne ceny, dochodzące nawet do kilkuset tysięcy euro, pojawiają się na licytacjach w największych, światowych domach aukcyjnych „Sotheby’s”, „Christie’s” czy „Philips de Pury”.

Sławna fotografia Richarda Avedona z 1955 roku, „Dovima with Elephants” reklamująca suknię” Diora”, na której modelka występuje na planie zdjęciowym z dwoma słoniami została sprzedana w listopadzie ubiegłego roku przez Christie’s za 841 tysięcy euro. To unikatowe zdjęcie (216,8 x 166,7cm) nabyła firma „Dior’.

Młodsze pokolenie kolekcjonerów poszukuje współczesnej fotografii kolorowej, która jest tańsza , co nie znaczy, że jest tania. Polski rynek fotografii kolekcjonerskiej jest nadal bardzo atrakcyjny. Za niewygórowane ceny można kupić zdjęcia o bardzo wysokich walorach artystycznych uznanych polskich autorów. Udana ubiegłoroczna premiera polskich galerii na największych na świecie targach fotografii kolekcjonerskiej „ParisPhoto’2010” wskazuje, że już wkrótce prace polskich artystów będą coraz bardziej cenione.

Najbliższy wykład poprowadzi Juliusz Windorbski, prezes domu aukcyjnego Desa Unicum. Zainteresowanie kursem okazało się na tyle duże, że będą tworzone kolejne grupy.

[i]Kama Zboralska, autorka cyklu książek „Sztuka inwestowania w Sztukę”, współautorka projektu Kompas Sztuki i Kompas Młodej Sztuki.[/i]

Kurs dla kolekcjonera sztuki współczesnej powstał z myślą o wszystkich którzy zaczynają swoją przygodę ze sztuką jak i o tych, którzy chcą ugruntować swoją wiedzę o rynku sztuki.

Mimo, że nas rynek sztuki jest ciągle rynkiem młodym i płytkim- nadal jest stosunkowo niewielu kupujących, rośnie liczba osób zainteresowanych współczesnym malarstwem, rzeźbą, ostatnio art wideo (sztuka najnowsza jest sztuką multimedialną). Założeniem Kursu dla kolekcjonera sztuki współczesnej było przybliżenie mechanizmów działania rynku sztuki, który jest najmniej przejrzysty ze wszystkich rynków.

Pozostało 94% artykułu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl