Tajne przez poufne: Ilustratorka

Jest w Korei jedną z najpopularniejszych ilustratorek i ma tam kilka fanklubów. Meksykańskie Ministerstwo Edukacji postanowiło umieścić jedną z jej książek na liście obowiązkowych lektur szkolnych.

Aktualizacja: 27.07.2011 14:30 Publikacja: 27.07.2011 14:27

Iwona Chmielewska, ilustracja do książki „Niebieska laseczka, niebieska skrzyneczka”, fragment

Iwona Chmielewska, ilustracja do książki „Niebieska laseczka, niebieska skrzyneczka”, fragment

Foto: Art&Business

Ale w Polsce – nawet w Toruniu, w którym mieszka – o Iwonie Chmielewskiej słyszeli do niedawna tylko nieliczni bibliofile...

Art&Business na Facebooku

Historia polskiej ilustracji książkowej dla dzieci jest bardzo ciekawa. Można powiedzieć, że w tej dziedzinie osiągnęliśmy wprost niezwykły poziom i światowe sukcesy. Do dziś z przyjemnością sięgamy po książki z lat 60. i 70., może nawet 80. Któż nie pamięta „Naszej Księgarni" czy serii „Poczytaj mi mamo" – nawet jeśli już nie z autopsji, to choćby z buszowania po antykwariatach.

Kolorowe karty z pracami: Antoniego Boratyńskiego, Bohdana Butenki, Elżbiety Gaudasińskiej, Janusza Grabiańskiego, Adama Kiliana, Jana Młodożeńca, Daniela Mroza, Elżbiety i Mariana Murawskich, Gabriela Rechowicza, Zbigniewa Rychlickiego, Olgi Siemaszko, Jerzego Srokowskiego, Janusza Stannego, Andrzeja Strumiłły, Jana Marcina Szancera, Józefa Wilkonia czy Zdzisława Witwickiego kształtowały wrażliwość kilku pokoleń. I nagle nastąpił krach.

Przemiany ustrojowe i źle pojęte prawa rynku kompletnie wyparły ambitną i wysmakowaną ilustrację. Zaczęto przedrukowywać zagraniczne pozycje, które wydawały się być czymś lepszym, bo „zachodnim". Z perspektywy czasu widzimy, że ten zalew kiczu dosłownie zdeptał polską książkę dla dzieci. Dopiero teraz, po dwudziestu latach, znowu zaczyna się robić ciekawie. Między innymi za sprawą takich wydawnictw jak Dwie Siostry czy Muchomor. I nie jest to tylko moja opinia. Nagroda Bologna Ragazzi Award jest w branży książek dla dzieci i młodzieży tym, czym Oscar w branży filmowej.

Jurorzy w Bolonii dostrzegli zmiany zachodzące ostatnio na polskim rynku. Po raz pierwszy od lat 70. polskie wydawnictwo zdobyło nagrodę, w kategorii „poezja", za wydanego przez Wytwórnię „Tuwima". Na stronie wydawnictwa przytoczone zostało uzasadnienie: „(...) Ta książka to literacka uczta. Wiersze przechodzą jeden w drugi w płynny i harmonijny sposób, podkreślane przez rozbrykany charakter dynamiki samego tekstu. Skoki, akrobacje i pauzy nadają książce muzyczny wydźwięk. «Tuwim» jest prawdziwym hołdem złożonym światu książek, światu zbudowanemu z kroju pisma, znaków, projektów graficznych oraz skrawków ilustracji. W wyniku czego książka tworzy zwartą i poetycką całość".

Monika Weychert Waluszko

Poleca www.abbeyhouse.pl

Ale w Polsce – nawet w Toruniu, w którym mieszka – o Iwonie Chmielewskiej słyszeli do niedawna tylko nieliczni bibliofile...

Art&Business na Facebooku

Pozostało 93% artykułu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl