Dwie nowe wystawy, zorganizowane z okazji 45-lecia muzeum, to „Wielki Teatr Świata – plakaty teatralne 1945 – 2012" oraz „Od Aidy do Zemsty nietoperza – plakat operowy 1945-2012"
Na pierwszej z nich znalazły się plakaty ze wszystkich krajów liczących się w tej dyscyplinie sztuki. – Jest z jednej strony miejsce spotkania kultury zachodniej i wschodniej oraz teatru klasycznego i współczesnego – wyjaśnia Jacek Szelegejd, kurator pokazu.- Interesuje nas, na ile projekty grafików są odzwierciedleniem świata jako „globalnej wioski". Z drugiej strony szczególnie uważnie obserwujemy twórców wywodzących się z jednego kręgu kulturowego, a żyjących w innych.
Plakaty do sztuk Ajschylosa, Szekspira, Moliera, Becketta sąsiadują tutaj z projektami np. do teatru kabuki. Ta wystawa to wspaniała okazja do porównań i odkryć, np. zwrócenia uwagi, że współcześnie plakat perski jest jednym z najciekawszych światowych zjawisk.
- Na obu wystawach prezentujemy plakaty polskie i obce, gdyż Muzeum kolekcjonuje jedne i drugie – dodaje Aleksandra Oleksiak, kuratorka pokazu operowego. – Nasze zbiory liczą 60 tys. plakatów, w tym 25 tys. zagranicznych. Blisko 200 prac wybranych na wystawę „Od Aidy do Zemsty nietoperza" przedstawia historię opery w skrócie, opowiadając o 50 kompozytorach - od Claudia Monteverdiego do Krzysztofa Pendereckiego i ich dziełach. To pierwsza u nas wystawa poświęcona wyłącznie plakatowi do spektali operowych i operetkowych.
Wśród wielkich nazwisk kompozytorów są: Wolfgang Amadeusz Mozart, Richard Wagner, Giacomo Puccini i Jacques Offenbach – autor popularnych operetek. Szczególne miejsce zajmuje Giuseppe Verdi w okazji 200. rocznicy urodzin. Zwłaszcza jego „Aida" zilustrowana została różnymi graficznymi interpretacjami, m.in Romana Cieślewicza. Geometrycznie minimalistyczny projekt Cieślewicza, ograniczony tylko do liter imienia bohaterki, wyróżnia kompozycja przestrzenna, znakomicie wyrażająca operowy monumentalizm.