24. Międzynarodowe Biennale Plakatu

Dziś rozpoczyna się w Warszawie 24. Międzynarodowe Biennale Plakatu. Złoty medal zdobył wybitny polski grafik Wiesław Rosocha - pisze Monika Kuc.

Aktualizacja: 07.06.2014 15:47 Publikacja: 07.06.2014 15:26

Złoty Medal - Wiesław Rosocha Polska / Poland Rosocha. Inne obszary, inne formaty / Rosocha. Other a

Złoty Medal - Wiesław Rosocha Polska / Poland Rosocha. Inne obszary, inne formaty / Rosocha. Other areas, other formats. 2013, druk cyfrowy / digital print, 140 × 100 Powiatowa Galeria Sztuki Współczesnej w Ostrowie Wielkopolskim / District Art Gallery in Ostrów Wielkopolski

Foto: materiały prasowe

Na konkurs nadesłano w tym  roku 3814 plakatów zaprojektowanych przez ponad 1600 grafików z ponad 60 krajów.

Zobacz galerię zdjęć

- Międzynarodowe Biennale Plakatu  było i pozostaje najważniejszym w świecie tego typu konkursem otwartym, konfrontującym tradycję  „polskiej szkoły plakatu" z realizacjami obcymi – mówi Mariusz Knorowski, kurator Muzeum Plakatu w Wilanowie.

Wiesław Rosocha otrzymał Złoty Medal i 5 tys. euro za autorski plakat „Rosocha. Inne obszary, inne formaty", który zaprojektował na własną wystawę w Powiatowej Galerii Sztuki Współczesnej w Ostrowie Wielkopolskim. Jury pod przewodnictwem brytyjskiego krytyka Davida Crowleya doceniło, że „Projekt niesie bardzo silny przekaz dotyczący zarówno twórczości Rosochy, jak i zjawiska plakatu. Warstwowo zarysowane sylwetki sugerują seryjność, która cechuje to medium, a zwrócenie uwagi widza na oczy podkreśla znaczenie zmysłu wzroku."

Dwa srebrne medale zdobyli niemieccy graficy: Andreas Golde i Jakob Kirch. Plakat „Theodor W. Adorno" Andreasa Golde, ilustrujący seminarium poświęcone dorobkowi filozofa, oddaje konstrukcję jego pism w formie quasi-strukturalnych bloków. Choć jest dwuwymiarowy, sprawia wrażenie 3D. Dynamiczna praca Jakoba Kircha na otwarcie sezonu 2013/14 w Teatrze Miejskim w Stuttgarcie Schauspiel zdaje się podważać pogląd, że projektowanie graficzne polega na systematycznej organizacji słów i obrazów. Mimo to, jak podkreśla jury, „projekt jest przejrzysty, a przekaz – klarowny, ale budzący emocje".

Jednym z trzech brązowych medalistów jest również znakomity polski grafik plakacista - Lech Majewski. Nagrodę zdobył za plakat do serii spektakli Samuela Becketta w Teatrze Powszechnym w Radomiu. Jego kompozycja opiera się na kontraście wyrazistej typografii w nazwisku dramaturga i subtelnie zarysowanej kobiecej sylwetki w obrazie, budzącej skojarzenia egzystencjalne.

Brązowe Medale przyznano też Freemanowi Lau Siu Hongowi z Hong Kongu za plakat „Symbioza" , mówiący o relacji człowieka i przyrody oraz Dimitrijemu Mirilenko z Rosji za pracę „Majakowski", wykorzystującą fotografię poety-rewolucjonisty Aleksandra Rodczenki.

Nagrodą Honorową im. Józefa Mroszczaka, przyznawana przez jury w imieniu Rektora ASP w Warszawie, wyróżniono plakat zatytułowany „Prawda" Haiping Li Design Studio z Chin, przedstawiający mglisty miejski pejzaż. Projekt jest wyrazistym komentarzem do rosnącego zanieczyszczenia środowiska (sugeruje, że liczą się handlowe zyski, a nie wspólne dobro).

W kategorii Złoty Debiut zwycięzcą został Polak - Łukasz Kowalski, autor serii plakatów wzywających do poprawy jakości i dostępu do wody w Afryce. Jury oceniło, że poziom młodych grafików był bardzo wyrównany, dlatego wyróżniło również prace Jana Bajtlika i Jonathana Aucha.

W rym roku Biennale zorganizowane zostało według nowej formuły. Po raz pierwszy zgłaszane plakaty rejestrowano online. A nagrody przyznano jedynie w dwóch kategoriach: A – dla profesjonalnych twórców z dorobkiem i B – dla debiutantów.

W Muzeum  Plakatu w Wilanowie można oglądać  blisko 500  konkursowych prac wybranych przez międzynarodowe jury. W Galerii Salonu Akademii na  ASP prezentowana jest wystawa Złoty Debiut im H. Tomaszewskiego, a w Centrum Łowicka można zobaczyć prace ubiegłorocznych laureatów oraz jurorów obecnego 24 MBP.

- Patrząc na prace na tym Biennale, myślę, że plakaty są nadal obecne na  ulicach, chociaż pytanie, czy to dostrzegamy, czy widzimy jedynie to, co pojawia się na ekranie naszych komputerów. – mówi „Rz" Michał Warda, kurator głównej wystawy. - Za dwa lata dodaje będziemy mieli jubileuszowe 25 Biennale . Z przyszłością wiążemy duże nadzieje, licząc, że zmierzamy do nadania mu nowego wymiaru i przywrócenia tej pozycji, jaką miało pierwsze Biennale  w 1966 roku.

Monika Kuc

Na konkurs nadesłano w tym  roku 3814 plakatów zaprojektowanych przez ponad 1600 grafików z ponad 60 krajów.

Zobacz galerię zdjęć

Pozostało 97% artykułu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl