Jury, złożone z przedstawicieli Muzeum Narodowego w Krakowie, SARP, ASP i Małopolskiego Konserwatora Zabytków, wyraziło nadzieję że odnowiony Pałac Książąt Czartoryskich wkrótce stanie się perłą wśród muzeów kolekcjonerskich na świecie.
Nagrodzony projekt opracował zespół krakowskiej pracowni w składzie: Magdalena Piwek, Maksymilian Majoch, Mieczysław Bielawski oraz Łukasz Markiewicz. Są znani z wielu głośnych realizacji, takich, jak podziemia Rynku w Krakowie, MICET – wystawa interaktywna dla Starego Teatru czy Hydropolis – centum edukacyjne o wodzie we Wrocławiu.
– Nasza filozofia była taka, żeby stworzyć minimalistyczny projekt. Elementy, które wprowadzamy w sposób dyskretny dopełnią zabytkowe wnętrza i cenne obiekty w kolekcji – mówi „Rzeczpospolitej” Mieczysław Bielawski . – Zastosujemy efekty lustrzane, sprawiające, że przedmioty będą sie odbijać na przykład w wypolerowanych gablotach. Wrowadzimy też inteligentne sterowanie światłem, pozwalające na dynamiczne rozświetlanie i ściemnianie obiektu lub obrazu w zależności, czy widz się do niego zbliża, czy oddala. I zastosujemy nowoczesne media z wykorzystaniem rzeczywistości rozszerzonej, ale tylko w aplikacji na tablety i telefony. Nie będzie natomiast żadnych świecących ekranów, czy projekcji, które zakłócałyby odbiór kolekcji.
Scenariusz ekspozycji obejmuje 24 sale na pierwszym i drugim piętrze Pałacu Czartoryskich, w których wystawionych będzie około 1100 obiekktów: obrazy, przedmioty codziennego użytku, militaria, grafiki, rękopisy. Projekt obejmuje także korytarze, klatki schodowe, szatnie, utworzenie kawiarni i sklepu.
„Dama z gronostajem” Leonarda da Vinci znajdzie się w osobnej sali, w której poza obrazem, umieszczonym w gablocie na wprost wejścia, będzie tylko ławka. Gablotę opracowano na podstawie tzw. złotego podziału, a wszelkie zbędne bodźce i kolory zdecydowano się wyciszyć, by nic nie przeszkadzało w kontemplacji dzieła.