Reklama

Krzysztof Czyżewski: Jak chroniony jest utwór

Cezura 70 lat może być przyjęta jako uniwersalna.

Publikacja: 27.09.2022 10:36

Krzysztof Czyżewski: Jak chroniony jest utwór

Foto: Adobe Stock

Utwór objęty jest ochroną z chwilą jego stworzenia. By ta ochrona powstała, nie potrzeba zatem żadnych zgłoszeń, formalności ani nawet oznaczenia notą copyright. Co więcej, do powstania utworu i jego ochrony nie jest wymagana nawet wola twórcy. Albo coś jest utworem, albo nim nie jest. To, czy autor chce, czy też nie chce stworzyć dzieła, nie ma tu znaczenia.

Oczywiście twórca, który nie chce, by jego dzieło było chronione, może zrzec się swych praw. Ale wtedy nie przekształca dzieła w nieutwór, lecz po prostu przenosi przysługujące mu prawa do niego na kogoś innego (sam się ich wyzbywając) albo zobowiązuje się nie dochodzić roszczeń związanych z korzystaniem z jego utworu. Popularną metodą w tym zakresie jest udostępnienie utworu do korzystania na jednej z wolnych licencji (np. licencji Creative Commons).

Pozostało jeszcze 85% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Rzecz o prawie
Ewa Szadkowska: Adwokat diabła
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Rzecz o prawie
Piotr Paduszyński: Ziobro i jego „przywłaszczenie”
Rzecz o prawie
Jacek Dubois: Patronka
Rzecz o prawie
Stanisław Wiśniewski: Rozszczepienie wymiaru sprawiedliwości
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Rzecz o prawie
Wojciech Hermeliński: Dlaczego Karolowi Nawrockiemu nie spodobała się zmiana kodeksu wyborczego?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama