Reklama

Tysiące telemarketerów dzwonią z ofertą sprzedaży

Już około dwudziestu tysięcy osób zatrudniają firmy świadczące usługi call center i telemarketingu zewnętrznym klientom. Większość rynku opanowało kilkanaście dużych spółek.

Publikacja: 27.08.2014 20:22

Już 22 tys. osób może pracować w firmach świadczące usługi call center i telemarketingu

Już 22 tys. osób może pracować w firmach świadczące usługi call center i telemarketingu

Foto: Fotorzepa, Darek Golik DG Darek Golik

Telemarketerzy, którzy od rana bombardują nas ofertami sprzedaży najczęściej dzwonią z Warszawy i Krakowa. To te dwa miasta są największymi w Polsce skupiskami outsourcingowych call centers- wynika z najnowszego raportu Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego, który powstała na podstawie danych z 58 dostawców usług call i contact centers. To około 40 proc. wszystkich przedstawicieli tej branży, w której (według ekspertów SMB) działa ok. 160 firm. Dysponują one ok. 22 tys. stanowisk w 240 lokalizacjach.

Telefon do każdego Polaka

- 22 tys. stanowisk to możliwość dotarcia raz na miesiąc do każdego dorosłego Polaka a 160 firm to dowód ogromnej konkurencyjności- podkreśla Jacek Barankiewicz, wiceprezes SMB, który w 1995 założył pierwsze polskie zewnętrzne centrum telemarketingowe – Kontakt Telemarketing, (dziś Grupa DataContact).

Jak zaznacza raport SMB, badanie dotyczyło liczby stanowisk, a nie ich faktycznego wykorzystania, co oznacza, że liczba pracowników może być w danym momencie mniejsza. Zwykle waha się zresztą w zależności od potrzeb zleceniodawców. Stąd też tak łatwo można znaleźć w tej branży pracę tymczasową, czy elastyczne godziny pracy, co przyciąga do niej wielu młodych ludzi. Głównie w dużych miastach- bo to one dominują wśród lokalizacji call center, choć wraz z rozwojem infrastruktury telekomunikacyjnej coraz częściej oferty pracy pojawiają się także w mniejszych ośrodkach.

Rzeczywista liczba miejsc pracy w call centers jest jednak znacznie większa- bo znaczna część z nich tworzą firmowe centrach obsługi klienta, które otwierają duże banki, czy telekomy. Według ostatnich danych European Confederation of Contact Centre Organisations, w Polsce w 2012 r. było 143 tys. pełnych etatów w branży call center , przez którą przewijało się rocznie 250-300 tys. nowych osób. Zdaniem przedstawicieli branży, co najmniej dwa miliony Polaków ma za sobą doświadczenie w pracy w call center .

1300 telemarketerów

Według raportu SMB, największym graczem w branży outsourcingu call center jest wrocławska spółka Call Center Inter Galactica, która w swych siedmiu lokalizacjach w pięciu miastach kraju ma prawie 1,3 tys. stanowisk telemarketingowych. Drugą co do wielkości firmą jest Arvato Polska- oddział koncernu Bertelsmann Media z 1,1 tys. stanowisk w czterech lokalizacjach. Pierwszą trójkę zamyka Sitel Polska z 800 stanowisk, choć niewiele mniej bo łącznie 720 telemarketerów może jednocześnie pracować w spółkach należących do grupy Call Center Poland.

Reklama
Reklama

Największe firmy stanowiące ok. jednej piątej wszystkich 160 graczy na rynku skupiają niemal dwie trzecie wszystkich stanowisk- one też są w stanie obsługiwać największych klientów, w tym także tych z zagranicy. Nie brakuje jednak małych tzw. garażowych centrów telemarketingu.

Jak ocenia Paulina Borowska, prezes Delta Contact tworzenie profesjonalnego, średniego bądź dużego call cen¬ter, działającego na zaawansowanych systemach i wykorzystujących możliwości technologiczne, jest nie tylko wyzwaniem, ale też sporą inwestycją. Jednak stworzenie kilkunasto¬osobowego zespołu telesprzedawców dzwoniących z tzw. palca, bez inwestycji w profesjonalną technologię, wielu oso¬bom wciąż wydaje się atrakcyjnym i jednocześnie niskobudżetowym biznesem. W rezultacie na rynku stale pojawiają się i znikają tego typu firmy.

Telemarketerzy, którzy od rana bombardują nas ofertami sprzedaży najczęściej dzwonią z Warszawy i Krakowa. To te dwa miasta są największymi w Polsce skupiskami outsourcingowych call centers- wynika z najnowszego raportu Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego, który powstała na podstawie danych z 58 dostawców usług call i contact centers. To około 40 proc. wszystkich przedstawicieli tej branży, w której (według ekspertów SMB) działa ok. 160 firm. Dysponują one ok. 22 tys. stanowisk w 240 lokalizacjach.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Rynek pracy
W Europie pracuje się coraz lepiej, choć wciąż niezbyt zdrowo
Rynek pracy
Polscy szefowie dopiero uczą się budować osobistą markę
Rynek pracy
Małe szanse na skrócenie kolejek do lekarzy
Rynek pracy
Weto Karola Nawrockiego może utrudnić życie polskim firmom i pracownikom z Ukrainy
Rynek pracy
GUS: stopa bezrobocia w Polsce wzrosła do 5,4 proc. Przyczyną zmiany regulacyjne
Reklama
Reklama